Monday, January 3, 2011

غذای ترکی‌ پرد پیلاوی Perde Pilavi




فکر میکنید این یه کیکه؟؟؟ نه جانم !!!

غذای امروز (Perde Pilavi) که میخوام بهتون یاد بدم یکی از غذا های سنتی کشورهمسایه عزیزمون ترکیه هست وبسیاررررررزیبا و مخصوص مجالس . ترکها یه جور تعصب خاصی نسبت به این غذا دارند همونطور که ما به قورمه سبزی و قیمه مون داریم .من واقعا غذا های ترکی  رو به غذا های آلمانی بیشتر ترجیح میدم چون فکر میکنم هم تنوع بیشتری داره و هم بیشتر با ذائقه ما ایرانیها جور در میاد .ترکها که حسابیگوشت خورند ما هم که دست کمی از ترک ها تو کباب و گوشت نداریم.
 من این پلو رو بارها درست کردم اولین بار زمانی که تو مالزی بودم درست کردم و آخرین بار چند روز پیش بود که واسه دوستانم پختم ودوستانم در تایید این غذا گفتند که  "بی تردید یکی از خوشمزه ترین پلو هایی بوده که تاحالا خورده بودند."  دفعه آخری که درست کردم نه زرشک داشتم توش بریزیم و نه کشمش و نه بادام واسه تزیین  اما بازم فوقالعاده خوشمزه شده بود .

خوب بریم سر دستور پخت این غذای خوشمزه .

مواد لازم برای ۴ نفر  :

۳ پیمانه برنج
نیم کیلو گوشت مرغ یا گوشت بره
۱ پیمانه بادام 
۳ق غ کره
لوبیا سبز ۲ پیمانه 
پیاز درشت ۲ عدد 
زرشک یا کشمش هر کدوم که دوست داشتید به مقدار لازم
دارچین ۱ قاشق چای خوری 
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری 
زعفران به مقدار کافی

مواد لازم برای خمیر
میتونید از خمیر هزار لا Puff Pastry هم استفاده کنید بجای این خمیر .

نصف پیمانه شیر و یا ماست
روغن مایع ٣\١ پيمانه
کره ٢ قاشق غذا خوری 
تخم مرغ ۱ عدد 
 بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری ،یا میتونید به جای بکینگ پودر از یه قاشق مربا خوری خمیر مایع که قبلا تو یه مقدار آب گرم حل کردیم استفاده کنیم
۲  تا۳  پیمانه آرد 
یک چهارم ق چ نمک


نکات مهم :

١.خوب اول از همه یه توضیح کوچولو بدم که شما میتونید از هر چیز دیگه ای که دوست داشتید استفاده کنید مثل ذرت، نخود فرنگی، هویج،....اما ارجینالش اینه.

٢. میتونید از خمیر هزار لا آماده هم استفاده کنید  به جای این خمیر.

٣. دارچین و زعفران نباید فراموش بشه چون طعم عالی میده به این پلو.

٤.  میتونید از هر نوع گوشتیاستفاده کنید از جمله گوشت چرخ کرده و یا میگو .


اول از همه تمام مواد خمیر رو با هم مخلوط میکنیم خوب ورز میدیم هولوحوش ۳ تا۴ دقیقه تا زمانی که دیدیم خمیر به دستمون نمیچسبه و یک خمیر گردو صاف و یه دستی به دست آوردیم.  ممکنه بیشتر از ٢ پیمانه آرد لازم داشته باشید , فقط مواظب باشد که خمیرتون خیلی خشک نشه با اضافه کردن آرد زیادی.بعد از اون این خمیر رو میگذاریم یه جای گرم البته روشو هم یه پلاستیک میکشم و یا یه حوله یا پارچه کلفت روش میذاریم تا حسابی پف کنه  و حجمش دو برابر بشه به مدت یک تا یک ساعتو نیم میذاریم که استراحت کنه.

 من چون عجله داشتم فر رو روشن کردم به مدت ۳ دقیقه و وقتی گرم شد خاموش کردم فر رو و خمیر گذاشتم  تو فر همونطوری که روش رو با دستمال پوشونده بودم و به مدت نیم ساعت موند  تو فر گرم اما خاموش .

خوب حالا میریم سراغ بقیه کار

مرغ و میذاریم با نمک و زردچوبه و پیاز بخار پز بشه بعد از اون که پخته شد تو صافی میذاریم تا سرد بشه و آبش گرفته بشه آبشو دور نریزیداا میتونید همون لحظه بذارید آبش بجوشه و یه مقدار آبلیمو و جو پرک اضافه کنید با کمی هویج رنده شده و یه سوپ خیلی خوشمزه داشته باشید.





خوب مرغو تیکه تیکه میکنیم استوخوناشو جدا میکنیم.



لوبیا هارو کوچیک کوچیک خورد میکنیم و یه تفت میدیم با کامی روغن یا کره.



پیاز رومیذاریم سرخ بشه و وقتی سرخ شد ادویه ها ر اضافه میکنیم و یه تفت کوچولو میدیم و زرشک و یا کشمش رو هم اضافه میکنیم به مدت یک دقیقه با شعله متوسط وهم میزنیم تا خوب سرخ بشه بعد از اون تیکه های مرغو میریزیم و هم میزنیم به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تا مرغ هم سرخ بشه یه مقدار کره هم بهش اضافه میکنیم. لوبیا رو هم قاطی میکنیم به این مخلوط.




بادوم رو میذاریم با آبه جوش به مدت ۳ دقیقه بجوشه و بعد میریزیم تو صافی و پوستشو درمیاریم.

ظرفی که میخواید تو فر بذرید میتونه قالب کیک باشه یا یه ظرف پیرکس باشه و یا قابلمه. که من از قالب کیک استفاده کردم و هم از قابلمه تا به شما نشون بدم هم توی فر میشه این غذا رو پخت و هم روی اجاق گاز.


  داخل ظرفمون رو با کره چرب میکنیم. و چند تا بادوم رو میذاریم کف قالبمون و اطراف قالب و قالبو میذاریم تو یخچال . در صورتی که از بادام استفاده نمیکنید واسه تزئین لازم نیست که بزارید تو یخچال.

خوب برنجو آبکش میکنیم و میذاریم نرم بشه بیشتر از حد معمول نه زیاد شفته.



 وقتی آبه برنجو گرفتیم برنجو اضافه میکنیم به مخلوط مرغمون و کمی نمک  و زعفران  که قبلا دمش کردیم میریزم.

اگه زعفران نداشتید یادتون نره که به ندازه ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری آب بریزد تا بخار کنه برنج موقع دم کشیدن.




خوب میریم سراغ خمیرمون خمیرمون رو به : دو قسمت کوچیک و بزرگ تقسیم میکنیم



خمیر بزرگترو با وردنه بازش میکنیم و بعد رو قالبمون یا قابلمه میذاریم طوری که خمیر یه مقدار از لبها بزنه بیرون.


يه نكته مهم بايد بگم اينجا كه اگه تو قابلمه مي خواهيد بپزيد وقتي خمير رو تو قابلمه گذاشتيد مثل تصوير بالا  حتما قبلش با چنگال بزنيد رو سطح خمير تا با اين كار بخار بتونه وارد برنج بشه منتها حواستون باشه كه قابلمتون كه نچسبه خط نيوفته.
اگه از قالب استفاده ميكنيد ضرورتي نداره اين كار اما اگه دوست داشتيد ميتونيد انجام بديد اما چنگال كمتري بزنيد. 



 بعد مخلوط برنجو مرغ رو که درست کردیم میریزیم تو این قالب و خوب فشار میدیم تا حسابی کیپ بشه .




روش کمی کره میریزیم.

و همین روش رو برای قابلمه هم اجرا میکنیم.




خمیر بعدیو با وردنه باز میکنیم و میذاریم رو قالب و میبندیم اطراف قالبو با خمیر به این صورت و همه درزاشو میگیریم و روشو کمی کره میمالیم . اگه تو قابلمه ميپزيد خمير روش بخار پز ميشه اما برشته نميشه اما چون وقتي پخت بر عكس ميكنيم ديده نميشه اما كاملا پخته شده منتها بايد نازك تر باشه نسبت به خمير كف قابلمه و اطراف قابلمه. 




























به به ببینید چی شده وو و لالا ....فوقالعاده خوشمزست و هم خوشگل و هم خوش عطرو بو وایی  اون ته دیگش میکشه منو رو بس که خوشمزست .


قالب رو میذاریم تو فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که دیدیم روش برشته شده وقتی دیدیم روش برشته شد در میاریم و میذاریم یه۵ دقیقه استراحت کنه و بعد تو ظرف مورد نظرمون برعکسش میکنیم و اطرفشو با هر چی که دلمون خواست تزئین میکنیم .

اگه تو قابلمه پختید میزارید روی اجاق گاز رو شعله متوسط رو به پایین و واسه ٤٠ دقیقه میزارید بپزه البته باز بستگی به نوع گاز و شعله گاز داره شاید بیشتر از این زمان بخواهد شاید هم کمتر از این , در واقعه مثل این که دارید برنج رو دم میکنید عمل میکنید.

یادتون نره حتما اینو تو مهمونیهاتون درست کنید چون فوقالعاده جلب توجه میکنه و حسابی به سفرتون جلا میده حسابی لذت میبرم از نگاه کردن بهش چه برسه به خوردنش.

با همچین سالادی حسابی میچسبه.







این هم برمیگرده به ٣ سال پیش زمانی که تو مالزی بودم پختم و از بادام استفاده کردم واسه تزیین.



2 comments:

Zahra said...

ژولیت عزیزم ممنونم بابت این غذای فوق العاده اما عزیزم عکسهاش نمیاد...به نظرم تو خود بلاگ اسپات آپ کنی بهتر باشه.
منتظر غذاهای جدید و خوشمزه هستم

سنم said...

سلام عزیزم
منم ایرانی خارج از کشورم اما سبزی و مواد ایرانی اینجا گیرم نمیاد ممنونم از غذاهای ترکیت منم ترکم

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...