Monday, January 3, 2011

کیک کره ای ایتالیایی









این کیک کره ای ایتالیائی کلاسیک خیلی‌ خیلی‌ خوشمزست .


بافت خیلی‌ خوبی داره  و حتی میشه پایه کیک تولدها باشه .شما میتونید از خامه استفاده کنید بجای شکلات و یا بجای شکلات کاکاویی از شکلات شیری استفاده کنید.

لایه کیک با کرم خوشمزه و مقویه شکلاتی پر میشه و روشم نیازی به هیچ تزیین خاصی‌ نیست جز این که کرم شکلاتیو وقتی‌ ریختید روش میتونید ساده بذارید بمونه یا این که با شکلات چیپسی یا شکلاتهای اسمالتیز و ..... تزئین کنید .


اون قدیم قدیما تو کشور ایتالیا این کیک جز کیکهای جشن تولد بوده اما هنوز که سالها از این رسیپی می‌گذره بازم جز بهترین و راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین کیک های تولده که خیلیها واسه مراسم ها میپزند .

 یه خوبی که این کیک داره اینه که تو دمای اتاق میتونه چند روز بمونه و خراب نشه منتها روش باید چیزی بزارید تا کثیف و یا خشک نشه.

مواد لازم برای کیک

۱ و۳/۴ پیمانه آرد ( باضافه یکی‌ دو قاشق که واسه آرد پاشی قالب استفاده میکنیم)

۴ عدد تخم مرغ درشت ( همدمای اتاق باشه )

۱/۲ پیمانه شیر ( همدمای اتاق باشه)

۲ قاشق چایخوری وانیل

۱ و ۱/۲  پیمانه شکر معمولی‌ 

۲ قاشق چایخوری بکینگ پودر

۳/۴ قاشق چایخوری نمک

۱۶ قاشق غذاخوری یا ۲۲۰ گرم و یا ۱ پیمانه کره یا مارگارین ( همدمای اتاق باشه اما یه کوچولو خنک تر)


نکته مهم :

نکته مهم واسه این کیک همزدن مناسبه که واسه هر مرحله گفته شده .شما میتونید از همزن دستی‌ استفاده کنید یا برقی و یا دستگاه غذا ساز، فقط یک نکته بگم که اگه از همزن دستی‌ معمولی استفاده می‌کنید اون مقدار زمانی‌ رو که واسه همزدن گفتم شما باید دو برابر کنید چون سرعت همزنی که با دست زده میشه کندتره نسبت به همزن برقی یا دستگاه غذاساز.



۱. فر رو روی درجه ۱۷۷ درجه سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت میذاریم . قالب کیک ۹ اینچی‌ رو گریس کاری می‌کنیم و آرد میپاشیم ( روششو اینجا توضیح دادم همه نکات در مورد قالبها )


۲. تخم مرغ هارو هم می‌زنیم با شیر و وانیل ، میتونیم این کارو با چنگال هم بکنید چون نمی‌خوایم خیلی‌ هم بزنیم اگه با همزن دستی‌ هم میزنید ۱ دقیقه با دور کند هم بزنید . ۱ پیمانه از این مخلوط رو جدا می‌کنیم و میذاریم کنار.


۳. آرد (رو که قبلا الک کردیم با نمک و بکینگ پودر) رو اضافه می‌کنیم به شکر و واسه ۳۰ ثانیه این مواد خشک رو با هم مخلوط می‌کنیم.


کره رو به صورت تیک‌های کوچیک برش می‌زنیم تا راحتتر مخلوط بشه با آرد.


۴. کره رو کم کم اضافه می‌کنیم به مخلوط بالا یا همون آردو شکری که با هم مخلوط شدند با دور کند ( این زمانهأی که میگم و دور تند و یا آهسته رو حتما مو به مو انجام بدین که خیلی‌ تو بافت کیک تاثیر میذاره )تا زمانی‌ که همه کره رو با آرد مخلوط کردیم هم می‌زنیم .بعد از این که این مواد با هم مخلوط شدند و هنوز یه مقدار تیک‌های کره معلوم میشه، حالا از این زمان واسه ۳۰ تا ۴۰ ثانیه هم می‌زنیم با همون دور کند.

۵. اون یک پیمانه شیر و تخم مرغی که درست کردیم  رو الان اضافه می‌کنیم به این مواد و با همون سرعت کم واسه ۵ تا ۱۰ ثانیه هم می‌زنیم، سرعت همزنو افزیش میدیم به دور متوسط و تا زمانی‌ که این مخلوطمون پف کنه وحولوهوش ۱ دقیقه  و بعد باقیمانده اون مخلوط شیر و تخم مرغی که باقی‌ مونده بود از مرحله اول رو اضافه می‌کنیم و واسه ۳۰ ثانیه هم می‌زنیم( یادتون نره اطراف ظرفتون هم مایعی که چسبیده رو با قاشق تمیز کنید تا اونها هم مخلوط شند با مواد )و دوباره باز واسه ۴۰ ثانیه با همون دور متوسط هم می‌زنیم تا دیگه حسابی‌ مواد مخلوط شند با هم.

۶.میتونید تو دو تا قالب کوچیک بذارید یا یه قالب ۹ اینچی‌ ، مایع کیک رو می‌ریزیم تو قالب و تو طبقه وسط فر میذاریم واسه هولوحوش ۲۰ تا ۲۵ دقیقه. شما از دقیقه ۲۰ یه چک بکنید با همون روش همیشگی‌ ( فروکردن چاقو یا یک چوب کبریت ) اگه دید تمیز اومد بیرون که پخته اگه دیدی خیس شد با مایع کیک پس یعنی‌ هنوز جا داره واسه پختن و۷ تا ۱۰ دقیقه دیگه هم میذاریم و باز چک می‌کنیم تا زمانی‌ که دیدیم پخته شده .متوسط زمان پختش بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه ست.


وقتی‌ پخت میذاریمش روی توری  که هوا از زیرش هم جریان داشته باشه واسه ۱۵ دقیقه تا خنک بشه و بعد قالبو بر عکس می‌کنیم و کیک به راحتی‌ جدا میشه . میذاریم کیکمون کاملا سرد بشه قبل از این که کیکو روکش شکلاتی بدیم .


مواد لازم برای کرم شکلاتی ایتالیائی:

400 گرم شکلات کاکاویی ( شیری یا کاکاویی این دیگه بستگی به خودتون داره )

۳ قاشق غذاخوری عسل

۱ و ۱/۲ پیمانه خامه معمولی

۱ قاشق چایخوری وانیل


این کرم خیلی‌ سادست. اول شکلات و تیکه تیکه می‌کنیم و تو یک قابلمه که روی درجه متوسط اجاق گاز هست می‌ریزیم و خامه هم روش می‌ریزیم و میذاریم تا زمانی‌ که شکلات و خامه با هم خوب مخلوط بشند اما مواظب باشیم که به مرحله جوش نرسه. وقتی‌ می‌خواست به مرحله جوش برسه خاموش می‌کنیم و عسل و وانیل رو اضافه میکنیم، واسه ۳ دقیقه خوب هم می‌زنیم یا با همزن دستی‌ یا برقی فرقی‌ نمیکنه.

۲. تو یخچال میذاریم این کرمو واسه ۱ ساعت و هر ۱۵ مین همش می‌زنیم ، و وقتی‌ دیدیم که کرممون خودشو گرفته میاریم بیرون و با همزن هم می‌زنیم واسه ۲ دقیقه تا یه مقدار سفت تر بشه وخامه پف بکنه یک کوچولو .


۳. برای سرهم کردن کیک اول کیکو از وسط به دو قسمت تقسیم می‌کنیم .یادتون باشه همیشه کیک و زمانی‌ که کاملا سرد شده از وسط نصفش می‌کنیم اونم با چاقویه ارهای دندون ریز به این صورت که کف دست چپمنو اگه راست دست هستید میذارید رو سطح کیک و با دست راست از وسط کیک شروع می‌کنیم به نصف کردن کیک .سعی‌ کنید تمرکز داشته باشید و به چاقو هم نگاه کنید تا صاف ببره کیکو نه بالاو پایین .وقتی‌ از وسط نصف کردیم یه مقدار از کرم رو میذاریم وسط کیک و لایه بعدیو میذاریم روش ( شما میتونید موز رو هم حلقه حلقه کنید و روی کرم شکلاتی بذرید واسه وسط کیک)

حالا هر چی‌ کرم شکلاتیه می‌ریزیم روی کیک ، حالت کلاسیکش اینطوریه که بشقابی که این کیک گذشته میشه روش یه مقدار گوده تا کرم شکلاتی دور تا دور این کیکو بگیره .


روشو با هر چی‌ دوست داشتید تزئین می‌کنید و میذارید تو یخچال واسه ۲۰ دقیقه تا یه مقدار خودشو بگیره و بعد میتونید سرو کنید.

مطمئنم هم خودتون هم مهموناتون از این کیک خوشمزه  حسابی حال میکنند ،یادتون باشه واسه کیکهای تولد این خیلی‌ گزینه خوبیه هم خوشمزست هم سادست فقط احتیاج به دقت داره واسه زمان‌های همزدن.



شاد باشید.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...