Monday, January 3, 2011

مهمترین نکات در مورد فرها


PARS-PIC





حتما خیلیهاتون تو خونتون فر دارید معمولا تو ایران همه اجاق گاز‌ها پاینش فر داره اما متأسفانه تو مالزی حداقل میدونم اینطوری نیست چون اجاق گاز رو کابینت نصب شده و باید از فری استفاده کرد که بشه رو کابینت گذاشت البته اکثر کابینتها جای مخصوص واسه فر رو دارند .
فرها3 به دسته تقسیم میشند فرهایی که رو خود اجاق گاز نصبند مثل بیشتر فر‌ها و فرهای دیواری و فرهای رومیزی که معمولاً این ۲ نوع آخر برقی هستند.

 فرها یا گازیند یا برقی هماشون دارای یک درجه حرارت مشخصی هستند که تو بعضی از  فرها به صورت فارنهایت نشون داده میشه و تو بعضیها به صورت سانتیگراد ، من تو آشپزخونم روی یک ورق نوشتم که دارجه حرارت سانتیگراد به فارنهایت چند میشه چون دو نوع فر دارم و دیگه سرگردون نمیشم اگه یک دستور آشپزی به من به سانتیگراد یا فارنهایت داده باشه فقط چک می‌کنم رو اون ورقی که رو دیوار چسبوندمش پس شما هم این کار یادتون نره و حتما این پستی رو که واسه اندازه گیریها مواد هم گذشتم پرینت بگیرید و بچسبونید به دیوار یا پشت در آشپزخونتون.
نکات کنکوری
۱. اکثر فرها دارای پنکه هستند که باعث میشه هوا یه داغ در کل فضای فر بچرخه و دما به طور یکسان همه جا پخش بشه ، اگه خواستید فر بگیرید به این نکته حتما توجه کنید که خیلی‌ مهمه داشتن پنکه یا همون فن.

۲. اگه برای اولین باره که از یه فر استفاده می‌کنید منظورم اینه که یک فر جدید گرفتید و میخواهید باهاش غذا یا کیک و شیرینی‌ بپزید چون هنوز دستتون نیومده که درجه حرارت فرت چقدر با اندازه استاندارد فرق داره واسه همین هولوحوش ۲۵ درجه کم کنید از اون چه که تو دستور اومده چه فارنهایت و چه سانتیگراد و زمان پخت رو هم هولوحوش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کمتر کنید ، این کار بخاطر اینه که بدونید دمای فرت چقدر تفاوت داره و بعد از مدتی‌ دستت میاد که اگه تو یک دستوری اومده باشه که فر رو رو ۱۸۰ درجه سانتیگراد بذارید دیگه فهمیدی که فرتون چقدر تفاوت داره دماش یا کمتره یا بیشتر.

۳. همیشه کیک یا شیرینی‌ رو تو طبقه وسط فر بذارید و واسه کیک و شیرینی‌ حتما فقط از یک طبقش استفاده کنید یعنی‌ همزمان از ۲ طبقه استفاده نکنید چون گرما به خوبی‌ نمی‌رسه به هر دو طبقه.

۴. برای پخت گوشت برای ۱۵ دقیقه از اون مقداری که تو دستور اومده حرارت فرو  ۲۵ درجه بیشتر کنید چون باعث میشه که گوشتمون آب نندازه و ترد بشه و بعد از ۱۵ دقیقه درجه فر رو از اون حالتی که گذاشتیم ۲۵ درجه کمترش می‌کنیم و فقط از یک طبقه استفاده کنید زمانی‌ که میخوایم گوشت مرغ یا بره رو بریان کنیم.
۵. همیشه یادتون باشه که واسه کیک و شیرینی‌ باید ۱۰ دقیقه قبل فر رو روشن کنیم تا حسابی‌ داغ بشه اما واسه پخت غذا مثل مرغ ماهی و گوشت اینکارو نمی‌کنیم.
۶. تمیز نگاه داشتن فر واسه من که خیلی‌ سخته اما همیشه سعی‌ می‌کنم فرم از گازم تمیز تر باشه و واسه همین همیشه فرم برق میزانه و معمولا بلافاصله که فرو خاموش کردم وقتی‌ سرد شد میفتم به جونش و حسابی‌ برقش میندازم بعضی وقتاها با اسپری که مخصوص تمیز کردن فره و بعضی‌ وقتها از این محلولی که درست می‌کنم و واقعا حرف نداره و خیلی‌ خوب تمیز میکنه استفاده میکنم

 ۵ قاشق غذاخوری بکینگ پودر

۳ قطره مایع ظرفشوی

۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید


همه این موادو با هم قاطی‌ می‌کنم و بایک اسفنج به داخل فر میمالم و بعد با یک اسکاچ تمیزش می‌کنم و در نهایت با یک دستمال نخی خیس پاکش می‌کنم . حتما امتحان کنید چون حرف ندره این دستور تمیز کردن فر.


تفاوت بین فکر گازی و برقی

تفاوتشون شاید تو دقیق بودنشون میتونه باشه که فر‌های برقی دقیقتره درجشون .شما اگه فکر می‌کنید خیلی‌ زیاد از فرتون استفاده می‌کنید خیلی‌ اقتصادیه که از نوع گازیش استفاده کنید . نوع گازی معمولا زودتر گرم و زودتر سرد میشه . فر‌های برقی خطر کمتری داره نسبت به فر‌های گازی اما اصلا نمیشه گفت که کدومشون بهتره چون هر کدومیک کار مشابه ای انجم میدند و زیاد تفاوتی‌ تشون نیست.






Degrees FahrenheitDegrees SantigeradGas MarkDescription
225
110
1/4Very slow
250120/1301/2Very slow
2751401Slow
3001502Slow
325160/1703Moderate
3501804Moderate
3751905Moderately hot
4002006Moderately hot
4252207Hot
4502308Hot
4752409Very hot



 .

1 comment:

Anonymous said...

سلام
از نوشته های شما استفاده میبرم. بسیار سودمند است. سوال داشتم در مورد فرهای المنت دار که تو مالزی استفاده می کنیم؟ آیا برای بهتر شدن کیک راهی وجود دارد.؟ من فر ندارم از همین رو میزیها که بالا و پایین المنت دارد استفاده میکنم . بسیار ممنونم.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...