Saturday, January 22, 2011

جوجه کباب زعفرونی ایران





خوب نوبتی هم که باشه نوبت جوجه کباب زعفرونی دبش ایرونیه. من خودم شخصا جوجه کباب ایرانی رو خیلی بیشتر از جوجه کباب هایی که تو مالزی و یا تو آلمان، هلند خوردم خوشم میاد . جوجه کبابی که تو مالزی بود با یه  سس شیرین مارینه شده بود و جوجه کبابی که تو اروپا  معمولا پخته میشه با یه سس قرمز که پر از ادویه ست کباب میشه . اما جوجه کباب زعفرونی  ایرانی کجا و اونا کجا .........

خوب طبق روال همیشه بریم سراغ فوتو فنهای جوجه کباب اصیل ایرونی.

نکات مهم
۱. وقتی جوجه با پیاز و زعفران یا زرد چوبه و ،،،،،مخلوط میشه گوشت مرغ بخصوص قسمت سینه حالتی رو به خودش میگیره که زود میپزه و مغز پخت میشه و شما برای کباب کردن روی کباب پزهای گازی نباید زیرگازتون رو زیاد کنید چون جوجتون بیشتر میسوزه تا مغز پخت بشه و روی جوجتون حالت سوخته به خودش میگیره.


۲. به هیچ عنوان به موادی که برای مزه دار کردن سیــنه یا ران مرغ هست آبلیمو اضافه نکنید چون باعث سفتی گوشت میشه. موقع کباب کردن میتونیم آبلیمو را با برس  روی گوشت بزنیم که طعم خیلی خوبی پیدا می کنه. من خودم قبلا حتی تا نیم استکان آبلیمو استفاده میکردم در حالیکه تازه فهیمدم که چرا هیچ وقت جوجه کبابم نرم نمیشد.

۳. وقتی که میخواهید مارینه کنید و یا به قولی بخوابونید مرغ رو تو سس، روغن زیتون یا روغن مایع رو هرگز فراموش نکنید.
۴. پیاز رو نباید رنده کرد چون موقع کباب کردن به گوشت مرغ میچسبه و این موجب میشه جوجه کباب خوشگل و براقی که میخوایم رو نداشته باشیم و جوجه کبابمون حالت سوخته میگیره بخودش بخاطر ذرات پیازی که بهش چسبیده .

۵. از ماست یا سس مایونز واسه نرم کردن و ترد شدن جوجه کباب استفاده کنید.


مواد لازم
سیــنه مرغ فیله یا بال مرغ نیم کیلو

پیاز یک عدد بزرگ

فلفل دلمه ای یک عدد

روغن زیتون یا مایع دو قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به مقدار کافی

زعفران دم کرده به میزان لازم

کره  ۳ قاشق غذاخوری

سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری یا  ماست نصف استکان

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری





پیاز و فلفل دلمه را خرد می کنیم. نمک و فلفل و روغن زیتون یا روغن مایع و زعفران، سس مایونز یا ماستی رو که داریم رو بهش اضافه و مخلوط می کنیم و بعد مرغ ها را توی سسی که درست کردیم می ریزیم و خوب به هم میزنیم تا مواد کاملا همه جای مرغ هارو را بگیره .فقط باید یادتون باشه تو تکه های رون با نوک کارد برش های کوچیکی میزنیم  که مواد بتونند به خورد گوشت برن و موقع پخت هم زمان کمتری برای پختن لازم داشته باشه.

واسه حداقل ۳ یا ۴ ساعت بمونه تو این سس اما اگه یه شب تا صبح بمونه که دیگه معرکست.


جوجه کباب هارو به سیخ میکشیم  حرارت زغال یا همون آتیشمون نباید زیاد باشه که یهو نسوزه و موقع  کباب کردن  زیر و رو میکنیم سیخهارو به طور مداوم.

وقتی دیدیم که در اواسط پخت کبابمون هستیم  کره ای رو که آب کردیم و کمی زعفرون و آبلیمو  بهش اضافه کردیم  رو با برس یه مقدار کم به دو طرف کباب مرغ میمالونیم .

من بیشتر وقتها این کباب رو تو فر میپزم به این صورت که فر رو حسابی داغ میکنیم و روی آخرین درجه قرار میدیم . روی سینی فر رو فویل بکشونید و مرغ هارو میچینیم تو سینی فر و روش با برس و قاشق کره و زعفرون و آبلیمورو میریزیم و بزارید با دمای بالا یعنی ۲۰۰ درجه دانتیگراد تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد  واسه ۲۰ دقیقه بپزه.

و در نهایت گوجه فرنگی کبابی یادتون نره .


نوش جان


شاد باشید در پناه الله

در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .


20 comments:

ghazale said...

emshab mikhastam sham nakhoram,vali to nemizari,delam ghash karddddddd:))mesle hamishe aalii :)

ELMIRA said...

سلام جیگر مرسی بابت پستت من استاد پختن جوجه کباب هستم آخه من خودم آشپزیم حرف نداره نعریف نباشه فوق العاده هستش کتابای رزا منتظم رو از برم
همین هایی که گفتی کاملا درست بود در باره جوجه کباب دو سه نکته هم جسارتا من اضافه کنم اونم اینکه:
1:نمک رو خم آخر بزنیم پوکتر میشه
2: واسه سسمون برا خوش طعمتر شدن چند ساقه جعفری خیلی درشت خورد شده هم اضافه کنیم
و اینکه واسه اینکه شیک بشه البته واسه فیله رو میگم :فیله رو از قسمت کلفتش به سمت قسمت نازک بپیچونیم {توجه نمیگما رول کنیم میگم بپیچونیم مدل حلزونی }
یعنی فیله رو رو تخته که گذاشتیم از سرش گرفته همون رو تخته بدون جدا کردن از تخته به سمت قسمت نازک بچرخونیم و بعد آروم از قسمت دمش (نازک به کلفت تا جدا نشه)به سیخ بکشیم فوق العاذه خوشکل میشه امتحان کن جیگرم

A Chef From Persia said...

غزاله جان @

عزیزم نازی بابا تو که باربی هستی چیکارته رژیم گرفتن حالشو ببر بخور


المیرا جان @


خیلی خوبه نوکتهات دقیقا میدونم چی میگی حتما امتحان میکنم خوش حالم که با شما دوست شودم

شاد باش

Ely said...

مرسی ژولیت عزیز
مثل همیشه عالی بود
همیشه دستورات غذائی شمارو دنبال میکنم
پیروز باشی

:-) said...

خانومی ممنون
:-)
یه سوال هم دارم: اگه تو فر بذاریم بازم باید به سیخ بکشیم آره؟؟ و شعله بالا و پایین باید روشن باشه یا نه فقط پایین؟؟ مرسییییییییییییییی

Anonymous said...

صدف a&a: سلام قشنگم چه مختصر /مفید/ وخوشمزه ممنون خانوم گل.در ضمن ژولیت جون کیک تولد چند رنگ همسریت دیونم کرد ومن طرز تهیه ندیدم اگه امکانش باشه ممنون میشم عزیزم نوش جونتونننننننننن بشه دستت درد نکنه الهییییییییییییی در ضمن من جوجه هام با خوردن جوجه مشکل دارن ومن بعد سرخ کردنشون توی ۱ قابلمه کمی کره اب میکنم کمی ابلیمو میریزیم وجوجه ها رو میریزم بعد روش سس هزار جزیره دلپذیر وکاملا مخلوطشون میکنم طعمش عالیییییییی میشه هر کی خونمون خورده دستورشو پرسیده برای بچه ها نرمتر میشه که راحتتر نوش جون میکنند. دوست داشتی برای گل دخملمون امتحان کن.

Mania said...

vaaaaaaaaaaaaay dastet dard nakone , fogholadast, man koshteye in noktehaye mohemetam ; ke man hamishe in noktehaye moheme ke nemidoonam va az to yad migiram , 1000000 ta merci juliet joon:x

مامان فرشته said...

خیلی ممنونم ژولیت عزیز
ما خیلی اهل جوجه کباب هستیم
حالا با این دستور شما ی جوجه کباب میدرستم که همه انگشتاشونم بخورن
ممنونم دوست عزیز و مهربونم

Anonymous said...

آناهيتا
سلام سلام!!!!!
همه گفتني هارو گفتن ما دير رسيديم.
بازم دستت درد نكنه.مرسي از اينكه نكته هاي كنكوري رو هم ميگي عزيزم.ما ديشب خورديم جوجه اما آماده بود از قبل و توي ماهيتابه ي چدن و 1مدل رو هم توي فر پختيم.دير ديدم اين پستت رو.حيف!!!

Anonymous said...

آناهيتا
راستي بگم ما وقتي جوجه كباب رو منقل درست ميكنيم لحظه ي آخر وقتي خواستيم برش داريم توي 1 ظرف از قبل كره آب ميكنيم و 1 مقدار آبليموي تازه يا نارنج هم ميريزيم توش و با قلمو ميزنينم روي جوجه ها.
آخ آخ آخ..........ديگه جوجه نگو هولووووووووو بگو
خوش به حال اونايي كه لاغرن چون بدون عذاب وجدان نوش جونشون ميكنن

Anonymous said...

تو شهر مون هم 1 رستوران نايب باز شده غذاشم خوبه.به مامانت اينا بگو حتما 1 سري بزنن.البته اگه تا حالا خودشون نرفته باشن!!!!!

مامان تینا و سینا said...

به به چه خوش آب و رنگ و اشتها برانگیزه ، دست گلت درد نکنه ژولیت جان ...

A Chef From Persia said...

آناهیتا جان @

نوش جونت عزیزم ، بابا بیخیال رژیم بخور حالشو ببر ، تویه ظرف چدن هم خوب در میاد .

حتما میگفتم برند اما در حال حاضر نیستند واسه چند ماه ،

بماند خودم امدم با هم میریم ی دست سلطانی میزنیم تو رگ



مامان تینا و سی و مامان فرشته کوچولو @

مرسی عزیزانم خیلی شادم میکنید با کامنتتون ، جوجوهاتونو به khooda میسپرم

A Chef From Persia said...

صدف مامان دو تا جوجه @

اتفاقا فکر میکنم خیلی واسه ما هم خوشمزه باشه حتما درستش میکنم .مرسی گلم

Anonymous said...

بهاره(cooky)
ژولیت جون دستت طلا عزیزم.چه آب و رنگی!دقیقا همونیه که می خواستم

Nasim said...

ژولیت عزیز واقعا کارت حرف نداره. همه چیز رو با نکته هاش دقیق و عالی توضیح میدی. کمتر کسی پیدا میشه اینهمه هنرمند باشه و صادق و دقیق توضیح بده. من هفته دیگه واسه سالروز ازدواجمون میخوام کیک درست کنم امروز همه دستور کیک هات رو خوندم. دلم میخواد همرو درست کنم اما از همه بیشتر کیک ایتالیایی خوشم امد. احتمالا اونو میپزم. حالا حتما عکسش رو تو وبلاگم میزارم تا ببینی و نظرت رو بگی. خیلی مهربون و هنرمندی. یه سوالی داشتم، واقعا چه جوری میرسی هم درس هم آشپزی هم کلاس خونه داری بچه داری واقعا چه جوری میرسی؟؟؟؟ خدا بهت توانایی بیشتر بده ایشالا. همیشه موفق و شاد باشی کلی استفاده میکنم از کارت.

ati said...

راستی عزیزم این خامه شکر نمی خواد؟؟؟؟؟؟؟ خوب شیرین نمی شه که

Anonymous said...

آناهيتا
حالا شما تشريف بياريد اينجا بعد سر نوع غذاش با هم صحبت ميكنيم.كباب قفقازيش خيلي خوبه.شما فقط تشريف بيارين

Unknown said...

Dear Juliet ,thanks a lot for your recipes,it's not just your recipes the way you're explaining is too much friendly. at the moment i,m living in Dubai but maybe i move to KL,i hope see you there .TC

Anonymous said...

in to fer ham be hamoon khoobi mishe? bayad sikh bekeshim ya hamintori? fere man gazie bayad grill roshan konam ya bake? merciii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...