Sunday, January 11, 2015

کیک شکلاتی بی بی









وقتی دور از وطن باشی باید یه جورایی خودتو با حال و هوای وطن وصل کنی، شاید نتونی یه سفره که توش دیزی سنگی، چلوکباب، سبزی ریحون و سیر ترشی، اش رشته، شیرینی قطاب یزدی با یه چای نبات زعفرونی رو داشته باشی تازه اونم با اون حس و حال بینظیری که توی درکه یا دربند داری، اما این دوری از ایران نمیتونه تو رو از اون لذت دور کنه پس دست بکارمیشی و مثل من یه کیک شکلاتی بی بی رو برای تولد یکی از دوستان عزیزت درست میکنی. کیک بی بی رو شاید خیلی از کسانی که تو تهران زندگی میکنند خوردند،  شیرینی فروشی محبوبی در یوسف‌آباد که عمدتا به خاطر همین کیک‌هایش زبانزد بسیاری در تهران شده. وقتی این کیک  شکلاتی دست پخت خودم رو خوردم از نتیجه کارم خیلی راضی بودم چون به قول دوستانم  این خوده خوده کیک بی بی ایرانی بود خوشمزه, شکلاتی, نرم , لطیف اما تو سایز چند طبقه. همونطوری که گفتم دلم میخواد تا کسانی که مثل من دور از ایران هستند ویا در شهرستان زندگی میکنند و یا حتی خرید کیک شکلاتی بی بی واسشون گرون در میاد از این رسپی استفاده کنند و لبشون و دلشون همیشه شکلاتی باشه.


مواد لازم:

آرد ۱۲۰ گرم یا ۱ پیمانه 
تخم مرغ درشت ۳ عدد همدمای اتاق 
شیر۴ قاشق غذاخوری 
کره همدمای اتاق ۱۲۰ گرم یا نصف پیمانه 
شکر ۱۳۰ گرم یا ۲/۳ پیمانه 
پودر کاکائو ۴ قاشق غذا خوری 
وانیل ۲ قاشق چای خوری 
بکینگ پودر۲ قاشق چای خوری 

مواد لازم برای فیلینگ و روکش شکلاتی خامه ای :

شکلات تلخ ۱۰۰ گرم 
خامه معمولی با ۳۵ درصد چربی ۵۰۰ میلی لیتر یا نیم کیلو 
پودر قند یا شکر خورد شده نصف پیمانه 
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

باضافه مقداری پودر کاکائو برای تزیین 


۱. طبق معمول همیشه فرمون رو روشن میکنیم و میزاریم رو175 درجه سانتیگراد یا ۳۴۷ درجه فارنهایت.

۲.قالبمون رو چرب میکنیم روش پودرکاکائو یا آردمیپاشیم و یا از کاغذ روغنی استفاده میکنیم. 

۳.همه مواد خوشکمون رو مثل آرد, بکینگ پودر, پودر کاکائو و وانیل رو با هم قاطی میکنیم, البته به جز شکر. اگه الک کنید خیلی بهتره چون یه دست میشه و همه مواد باهم مخلوط میشند. 

۴. تو یه ظرف جداگونه کره نرم شده که با دمای اتاق یکیه و سرد نیست رو با شکر هم میزنیم تا زمانی که حسابی پف کنه و کرم روشن بشه , شاید با همزن برقی با درجه متوسط برای ۳ تا ۴ دقیقه هم باید بزنید. این مرحله خیلی مهمیه واسه پف کیک پس حتما دقت کنید. 

۵. تخم مرغ هارو یکی یکی اضافه میکنیم یعنی یکی رو که اضافه کردیم به مدت ۱ دقیقه هم میزنیم باز بعدی رو اضافه میکنیم. 

۶. وقتی همه تخم مرغ هارو اضافه کردیم مواد خوشکمون رو اضافه میکنیم و با همزن برقی به مدت چند ثانیه هم میزنیم تا مواد خوب با هم مخلوط باشند. یادتون باشه نباید زیاد هم زد تو این مرحله.

۷. و در نهایت شیر رو اضافه میکنیم و یه کوچولوی دیگه هم میزنیم .

۸. همه این مواد شکلاتی خوشمزه رو انتقال میدیم تو قالب و میزاریم تو فر تا به مدت ۳۰ ت ۴۰ دقیقه بپزه. ۲۰ دقیقه اول اصلا در فر رو باز نمیکنید اما از دقیقه ۳۰ با یه چوب کبریت وسط کیک میزنیم اگه تمیزاومد بیرون پس پخته شده در غیر این صورت باز یه ۵ دقیقه دیگه میزاریم و باز چک میکنیم.  نباید کیکتون زیاد پخته بشه چونرطوبتش رو از دست میده و کیک خشکی خواهید دشت که لطافت نداره. 


کیک رو که از تو فر بیرون آوردید اصلا تلاش نکنید که بلافاصله از تو قالب بیرون کنید باید بزارید تا ۵ تا ۱۰ دقیقه تو قالب بمونه و سرد بشه و سپس از قالب بیرونش بیارید. وقتی کیک کاملا سرد شد با یه چاقوی بلند دندونه ریز کیک رو  برش میزنیم, شما میتونید یه برش بزنید و یه کیک ۲ لایه ای داشته باشید اما اگه دو تا برش بزنید کیکتون خوشمزه تر میشه پس پیشنهاد میکنم که دو تا برش بزنید بجای ۱ دونه .


وقتی کیک رو برش دادید برش هارو از هم جدا نکنید چون باید اطراف کیک رو هم با چاقو برش بزنید. یادتون باشه که برشتون باید درحد نیم سانت باشه نه بیشتر. وقتی اطراف کیک رو هم برش دادید سپس برش ها رو از هم جدا کنید.

خورده های کیک رو با دستمون خورد تر میکنیم و میزاریم کنار چون بهشون برای تزیین کیک نیاز داریم.

خوب تو این مرحله میریم سراغ درست کردن خامه شکلاتی 

شوکلاتمون روخورد میکنیم و به روش بن ماری آب میکنیم یعنی یا روی کتری آب گرم میزاریم تا آب بشه و یا برای چند ثانیه تو ماکروفر. نکته مهم اینه که اگه شوکلاتتون زیاد ازحد حالت روانش در میاید و سفت میشه که باید بندازیدش تو اشغالی چون کیفیتش رو از دست داده پس خیلی مواظب باشد که شکلات رو زیاد گرما ندید. شکلات آب شده رو میزاریم تا کاملا گرماشو از دست بده .


خامه ای که کاملا سرد شده رو با شکر و پودر کاکائو هم میزنیم و به مرحله ای رسیدیم که  خامه داره خودش رو میگیره و سفت شده شکلات آب شده رو اضافه میکنیم. شکلات وقتی با خامه سرد مخلوط میشه تیکه تیکه کوچیک میشه که وقتی میخورینش خیلی دل انگیزه. 




یه مقدار از خامه رو روی یکی از لایه های کیک میریزید و باز لایه بعدی رو میزارید و این کار رو ادامه میدید تا زمانی که همه لایه هارو بزارید. سپس اطراف کیک و روی کیک رو هم با خامه شکلاتی میپوشند.

نیازی نیست که خیلی صاف بشه چون قراره روش خورده های کیک بپاشید.





















خوب همونطوری که میبینید من روی و طرف کیک رو با خورده های کیک پوشوندم. مقداری پودر کاکائو روی خورده های کیک الک میکنیم. 

و واسه تزیین با همون خامه شکلاتی روی کیک رو حالت صدف زدم.

کیک ما آمادست و میزاریم تو یخچال واسه چندین ساعت تا حسابی سرد بشه و جا بیوفته.

من شب قبل کیک رو پختم و فرداش خامه کشی و تزیین کردم تا کیکم حسابی سرد بشه چون خوشمزه تر میشه.

امیدوارم درست کنید و لذتش رو با خونواده و دوستانتون ببرید.

لبتون همیشه شکلاتی 











No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...