Monday, January 3, 2011

همه نکات در مورد قالب



سلام به همه شما مهربونها

خیلی‌  منو با پیام‌های گرمتون شاد می‌کنید از همتون عذر می‌خوام که وقت ندارم که تک تک از همتون تشکر کنم ببخشیید منو که زیر پست‌هاتون وقت نمیکنم تشکر کنم اما  همتنو با جانو دل دوست دارم.

امروز می‌خوام یک پست کامل در مورده قالب‌های کیک بذارم انواعشون و کاربردشون و....


قالب کیک معمولی‌

که هممون حتما یه دونشو داریم تو خونمون و معمولا به شکل گرده و بعضی‌‌هاشون هم مستطیلی. اغلب از نوعی هستند که می‌چسبه کیک بهشون و باید قبل از این که مایع کیک رو بریزیم باید گریس کاریش کنیم یا همونکره بمالیم و آرد بپاشیم که نچسبه.این قالب از پر مصرفترین و پرکاربردی‌ترین نوع قالبه که اندازه ۶" و ۸" و ۱۰"حسابی‌ به درد کارمون میخوره. این قالب  مخصوص کیکهایی هست که ما میخواهیم لایه لایه درست کنیم و وسطشون خامه یا گاناچ بذاریم یاشکلات موس ، قیمتشم ارزنه و تو هر قنادی میشه پیدا کرد ، اگه نوع نچسبشو بخیرید که دیگه حسابی‌ راحت شدید و توصیه می‌کنم از سایز کوچیکش که همون ۶ اینچه حتما دو تاشو بخرید که وقتی‌ تو فر میذارید هم به راحتی‌ جا میشه و هم میتونید همزمان ۲ تا قالب کیک رو بذارید بپزه. 





قالبهای کمر بندی یا Spring Form Pan
این قالبها به شکل گرد هستند و ویژگی اصلی این قالب‌ها اینک که وقتی‌ کیکمون پخته شد با باز کردن کمربندش به راحتی‌ جدا میشه و نیازی نیست که قالبمونو بر عکس کنیم. این قالب مخصوص چیز کیک و یا شکلات موس کیکه و معمولا بیشترشون هم نچسب هستند.بعد از قالب بالایی پر کاربرد ترین قالب اینه ،اگه میخواید که چیز کیکها و چاکلت موسها و انواع دیگه کیکهای مرتب و تمیز داشته باشید میتونید از این قالب بخرید.




قالب کیک آنجل فود کیک Angel food

این قالب مخصوص این کیکه Angel food شما هم حتما دیدید قالب هایی رو که از وسط به صورت استوانه ای بالا اومده و یه سورارخ داره وسطش این بخاطر اینه که حجم این کیک بالاست یعنی‌ خیلی‌ خیلی‌ پف میکنه و این قالب مخصوص این کیکه که وسطشم گرما برسه از این طریق و پخته بشه .

یک کیک فوق‌العاده ابری و خوشمز مثل کیک اسفنجی منتها پفش بیشتر و با طعم‌های مختلف هم پخته می‌شه .شما میتونید واسه کیک اسفنجی هم اگه حجم مایعتون بالاست از این کیک استفاده کنید ،فقط یادمون باشه هیچ وقت قالب و چرب نمی‌کنیم مگر این که تو اون دستور قید شده باشه که قالبو چرب کنیم.










قالب کیک طرحدار یا Bundt Pan
این قالب‌های کیک رو خیلی‌ دوست دارم و عاشقشونم چون کیکم به صورت خیلی‌ خوشگل میاد بیرون از قالب طوری که دیگه واقعا نیازی نیست که من بخوام تزیینش کنم ، این قالب‌ها معمولا نچسب هستند وگزینه خوبیه واسه پوند کیک و کیک هویج کیک موچا و انواع کیک‌های شکلاتی و خیلی‌ از ژله ها  ، حتما حتما اگه از این قالب دیدید بگیرید چون خیلی‌ به کارمون میاد.







قالب‌های مخصوص نون و کیک‌های صبحانه یا loaf pan
این قالب‌ها مناسب انواع نون فانتزی ، تست و انواع کیک صبحانست که بعد از بیرون اومدن از قالب برشش  مستطیلیه  .شما میتونید کیک هم توش بپزید.




قالب کاپ کیک و یا Muffin pans
 کلی‌ کاپ کیک‌های خوشمزه میتونید با این قالب بپزید.  میدونید کهآمریکایی ها  خیلی کاپ کیک دوست دارند و تو هر محله ای یکی‌ دو تا کاپ کیک فروشی هست ، معمولا این قالب‌های کاپ کیک ۶ تائی‌ یا ۱۲ تائی‌ هست و بستگی به سایز فرتون داره که کدومش مناسبتون باشه.




قالب پای Pie pan
این قالب هم مناسب انواع پای‌‌ها و دسرها خوشمزست و معمولا از نوع نچسبه توش میتونید پیتزا هم بپزید پس دو تا کاربرد داره. بهتون پیشنهاد میکنم نوعی رو بگرید که کف قالب جدا میشه و شما بعد از پخت به راحتی میتونید پای یا پیتزاتون رو در بیارید از توش.




سینی شیرینی‌ یا cookies sheet

مناسب برای درست کردن انواع شیرینی‌ و قرار دادن شیرینیها روش برای این که بره تو فر.


نکات مهمی‌ که فکر می‌کنم باید در مورد قالب‌ها باید بگم بهتون:

یه سری قالب‌های  هم به بازار اومده به اسم سیلیکون که قابلیت بالای انعطاف پذیری داره چون از پلیمرساخته شده و نچسبه . قالبش نرمه و تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌تونه دوام بیاره یعنی‌ هیچ نگرانی نخواهید داشت واسه این که فکر کنید خراب بشه. از این نوع قالب‌های سیلیکونی میتونید تو فریزر هم استفاده کنید و یا توشو ژله درست کنید چون معمولا قالب‌هاشون طرح داره و تو ماکرو فر هم میشه استفاده کرد منتها قیمتش بالاست .

آماده کردن قالبهای کیک ( گریس کاری ):
بعضی‌ از کیکها نیاز داره قبل از این که مایع کیک رو بریزید حتما گریس کاری و آرد پاشی بشه و بعضی‌ از دستورها نیازی نیست به گریس کاری و تو بعظی از دستورها  میاد که از پارچمنت پیپر استفاده کنید که شما اگه نداشتید میتونید کاغذ رو کم چرب کند و استفاده کنید واسه کف و یا اطراف قالب کیک و یا به راحتی گریس کاری کنید .

گریس کردن یا روغن کاری و آرد پاشی قالبها :

 یه لایه خیلی‌ کمی‌ از کره یا مارگارین رو به وسیله برش به اطراف قالب و کف قالب میمالیم .

و بعد با دستمال کاغذی یه مقدار چربیشو میگیریم .اینو بگم که باید طوری گریس کاریش کنید که آردی رو که بعدا میپاشیم روش بتونه بچسبه به دیوره قالب . آردویکی‌ دو قاشق غذاخوری میپاشیم به اطراف و کف قالب تا خوب همه جای قالب آرد پاشیده بشه .

و در نهیات قالب و بر عکس می‌کنیم تا آرد‌های اضافی بریزه بیرون و بعد میتوینیم مایع کیکمون رو بریزیم توش






نکته مهم: وقتی‌ کیک شکلاتی میپزید تو این قلبهایی که میچسبند و باید گریس کاریش کنیم به جای آرد از پودر کاکائو استفاده می‌کنیم واسه پاشیدن اطراف قالب و کفش اینطوری وقتی‌ کیکمون پخته شد هم خوشگلتر به نظر میاد و هم دیگه لکه ‌های سفید روش دیده نمیشه .

استفاده از کاغذ یا پارچمنت پیپرParchment Paper:





قالبو بر عکس میذاریم روی یه سطح صاف و کاغذو میذاریم روش و کلا تا پایین قالب اندازه گیری می‌کنیم و بعد برش می‌زنیم.

اندازه گیری قالب 

برای اندازه گرفتن قالبتون با یک متر از یک طرف لبه قالب تا لبه دیگشو اندازه میگیریم البته جدا از ضخامت لبه و برای اندازه گرفتن عمق قالبتون یک خط کش میذارید وسط قالبتون تا سطح میشه اندازه عمق قالبتون.

برای گرفتن حجم قالبتون توش با پیمانه پر از آب می‌کنید تا بدونید چقدر حجم داره و وقتی‌ که یک کیک میخواید بپزید اگه حجم مایع کیکتون ۴ پیمانست شما باید حداکثر یک قالبی داشته باشید که حجمش ۷ تا ۸ پیمانه باشه یعنی‌ هولوحوش نصف قالبتون باید خالی‌ باشه تا وقتی‌ کیک می‌خواد پف بکنه فضا داشته باشه.

یه سری نوارها یا استریپ هایی هست که قبل از این که کیکو بذاریم تو فرر خیسش می‌کنیم و دور قالب میپیچونیمش این نوار باعث میشه که کیکمون ترک نکنه ,از وسط قله ای شکل نشه و سطح کیک صافو یک دست بشه و علاوه براین  باعث میشه که کیک رطوبتشو از دست نده ,کیک ترد تری داشته باشیم. من از محصولات ویلتون گرفتم سایز بزرگشو که در واقع تو اون بسته ۳ تا سایز داره کوچیک متوسط و بزرگ به قیمت ۳۰ هزار تومن یه مقدار گرونه اما خوب می‌ارزه من البته تو یکی از وبلاگها دیده بودم که یک خانوم خارجی‌ از پارچه جین که مال شلوار جین بود استفاده کرده بود یعنی‌ یه مقدار نم دارش کرده بود و دور قالب کیک نه کف قالب پیچیده بود .

خوب این از قالبها که واستون جز به جزشو توضیح دادم ، به امید خدا پست بعدی هم در مورده وسایل مورد نیاز و لازم در آشپزی بخصوص کیک پزی و میگم.

عکس هایی که گذشتم بیشترشون از من نیست واز اینترنت گرفتم تا بهتوننشون بدم  منظورم از قالب چه نوع قالبیه .

شاد باشید


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...