Monday, January 3, 2011

کاپ کیک خرما و هل سعودی








اینجا تو آلمان خرما خیلی گرونه و واسه همین آدم باید بیخیالش بشه یا هم این که دلو بزنه به دریا و فقط چند گرمش رو چندین یورو پیاده شه، اما واسه ما ایرانیها که خرما یکی از شیرینیجات سالم و پر طرفداره و معمولا بیشتر اوقات تو خونه هممون یه قوطی رطب مضافتی بم پیدا میشه این مصیبته جای باشی که دسترسی به خرما راحت و ارزون نباشه . یه کلام من عاشق خرما هستم.

 یه خوراکی هست که خرما رو سرخ میکنند تو روغن محلی یا با کره و بعد بهش تخم مرغ اضافه میکنند و بهش میگند مریمی , واییییییییی بینهایت دوست دارم این غذا رو  اگه روزها و ماها هم بخورم بازم سیر نمیشم. این شیرینی‌ از پر طرفدارترین شیرینیهای کشور سعودیه به خصوص تو ماه رمضان . شما میتونید یا به صورت کاپ کیک درست کنید یا هم تو قالب مستطیلی بپزید و بعد از پخت به قطعات کوچیک برش بزنید واقعا مقویه به خصوص واسه بچه ها, و همچنین واسه خودمون. صبح که داریم میریم سر کار یا دانشگاه , با یه لیوان شیر و این کاپ کیک خرما حسابی شارژ میشیم.

این کاپ کیک ها ماله زمانی بود که من مالزی بودم پختم و الان دوباره ویرایش کردم.

مواد لازم
٦ پیمانه آرد

۱ پیمانه روغن

۱ پیمانه شیر

۲ قاشق غذاخوری بکینگ پودر

۲ قاشق غذاخوری هل کوبیده شده

۱/۲ قاشق غذاخوری بکینگ سودا یا یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر

۱/۲ پیمانه شیره خرما  یا ۱ پیمانه خرما مضافتی نرم له شده که با۱/۴ پیمانه آب حل شده


مواد لازم برای پر کردن مایع میانیش
۱ پیمانه گردو یا فندق خرد شده

۱/۴  پیمانه شکر قهوه‌ای یا سفید

زعفران آب کرده یک قاشق غذاخوری

۴ قاشق غذاخوری گلاب

۱ قاشق چایخوری هل


اول از همه فر رو روشن می‌کنیم رویه ۱۸۰ درجه سانتیگراد یا۳۵۰ درجه فارنهایت.


۱. همه مواد که واسه مایع  میانی بود رو با هم مخلوط می‌کنیم و میذاریم کنار.


۲. شیره خرما یا خرما مضافتی (نرم له شده که با۱/۴ پیمانه آب حل شده) رو با شیر مخلوط میکنیم با همزن دستی و بعد از اون با روغن خوب هم می‌زنیم تا مخلوط بشن با هم . 


۳. توی یک ظرف بزرگ آرد رو با هل و بکینگ پودر و بکینگ سودا مخلوط می‌کنیم .


۴. خوب حالا اون مخلوط شیره خرما رو که با شیر و روغن مخلوط کرده بودیم رو به آردمون اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا با هم مخلوط بشند ، باید آستینهارو بزنید بالا و واسه ۲ تا ۳ دقیقه خوب ورز بدین.


۵. حالا اگه بخواین که تو قالب کاپ کیک درست کنید یه مقدار از این خمیرو میذاریم کف قالب کاپ کیکو روشو با اون مخلوط گردو یا فندقمون که در اولین مرحله درست کردیم میپوشنیم و باز دوباره از خمیرو میذاریم روش در واقع مخلوط گردومون میشه وسط کاپ کیکمون.

اگه بخواین به صورت قالب‌های کیک برش بدین هم به این صورت عمل می‌کنیم که خمیرمونو به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم و (کف قالبمونو که از قبل کره مالیدیم و یه مقدار آرد که نچسبه) خمیرمنو پهن می‌کنیم و بعد اون مخلوط گردو رو روش پهن می‌کنیم و باز خمیر باقیمونده رو  پهن میکنیم رو مخلوط گردو و بازم درواقع مخلوط گردو میره واسط این کیک..

میذاریم تو فر واسه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه تا پخته بشه .

این شیرینی‌ حسابی‌ می‌چسبه با یه لیوان چای داغ و یا شیر و سرشار از آهن.

پینوشت:

باور کنید اگه دو تا جمله " خسته ام" و یا " حالم خوب نیست، حال ندارم " رو از تو زندگیتون پاک کنید ، بیشتر بیحالی هاتون و بیماریهای روحتون رو خودتون درمان کردید پس تا میتونید شاد باشید ، شاد کنید و ببخشید.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...