Monday, January 3, 2011

Tres Leches Cake کیک سه شیر






وقتی برای اولین بار این کیک خوشمزه رو پختم کلی تعجب کردم که چرا تاحالا از خوردن همچین کیک خوشمزه و ساده بی خبر بودم ،این ِکیک اسپانیاییه  Tres Leches Cake به  معنی کیک ٣ شیر کیک بافت اسفنجی، لطیف و سبکی رو داره که با طعم سه نوع شیر دلپذیر شده . پایه  این کیک میتونه کیک اسفنجی باشه و یا هر کیک دیگه ای که بافتش سبک باشه و نرم .
تو این کیک از سه نوع شیر استفاده شده  :

Condensed Milk
Evaporated milk
Heavy Cream

Evaporated milk

که یک نوع شیره که %۶۰ آبش تبخیر شده و واسه همین شیر یه مقدار رنگش کرم تیرست و تو بعضی از دستورات دسرها و کیکها بخاطر اینکه طعم عالی بده استفاده میکنند . معمولا تو همه فروشگاههاتو قسمتی که لبنیات و یا قسمت کافی و چای هست میتونید پیدا کنید.

شرکت نستله معمولا خیلی ازاین محصول تولید میکنه ، تو مالزی از این شیر تو یکی از نوشیدنیهای داغشون که اسمش تتاراست استفاده میکنند ،قیمتشم گرون نیست ، خوب حالا اگه شما نتونستید از این شیر پیدا کنید هیچ اشکالی نداره چون میتونید بجاش از شیر معمولی کم چرب یا پر چرب استفاده کنید. 

Condensed Milk

 که همون شیر عسلی هستش که تو ایران معروفه و خیلی غلیزو شیرینه .
 من تو تصویر پایین سمت چاپ شیر عسلی  رو نشون دادم که رنگش سفیده و غلیظ  و قوطی سمت راست هم کارامل هست .

من این دو تا قوطی خوشمزه رو از فرشگاه Rewe تو آلمان گرفتم که هر کدومش اگه اشتباه نکنم زیر ٢ یورو قیمتشه و میتونید از تو قسمت شیرهایی که واسه کافی و مواد قهوه و کافی هست پیدا کنید,البته فرشگاه Netto هم داره .

شما میتونید واسه این دسر یکی از این هارو یا هر دوتاشو بمقدار نصف نصف استفاده کنید .







اینم یه قاشق از کارامل اوومممممممممم

Heavy Cream 





















همون خامه خودمون میشه که شما میتونید از خامه هایی که تو ایران هست مثل خامه پگاه یا کاله استفاده کنید.

من خامه ای که همیشه اینجا در آلمان استفاده میکنم اینه که تو عکس بالایی میبینید که به زبان آلمانی میشه Schlagsahne , ٣٠ درصد چربی داره . من  واسه چه توی دسر و چه روکش برای کیک از این  نوع  خامه استفاده میکنم که شل و آبکی اما همینکه با همزن هم میزنم سفت میشه .سمت راستی رو از Lidel  و یا  Aldi خریدم و سمت چپی رو از فروشگاه Rewe.

از همین حالا بگم این کیک خیلی سادست  خیلی ...حتی میتونید خود کیک رو از بیرون بخرید یک  کیک اسفنجی  متوسط و تو خونه اون سس مخصوص شو درست کنید .

میتونید واسه پایه کیک یا  از این   کیک اسفنجی و یا از کیک اسفنجی کیک باس  که قبلا گذاشته بودم استفاده کنید. اما پیشنهاد خودم کیک اسفنجی کیک باسه . البته شما میتونید از هر کیک اسفنجی دیگه ای که دوست دارد استفاده کنید حتی کیک اسفنجی آماده .

خوب در اول کار باید کیک اسفنجیمونو با یکی از رسیپهای بالابپزیم .


نکته مهمی که باید بگم اینه که این کیک باید حداقل واسه یه شب تا صبح یا ٨ ساعت و بیشتر وقتی سسش رو اضافه کردیم تویخچال بمونه . طعم کیک واقعا متفاوته اگه بیشتر بمونه هر چه زمان بیشتری  بمونه خوشمزه تر میشه .

مواد لازم برای سس کیک :

Condensed Milk یا شیر عسل ۱ پیمانه ( میتونید از کارامل هم استفاده کنید)

Evaporated milk و یا شیر معمولی ۱ پیمانه

خامه معمولی ( فرم نگرفته شده باشه) ۱/۴ پیمانه 

خامه فرم گرفته شده ۱ پیمانه و نصفی ( منظورم از خامه فرم گرفته شده خامه ای که با پودر شکر و وانیل زده شده باشه و پف کرده باشه )




همه اون موادی که واسه سس داده بودم رو با هم مخلوط میکنیم من نصفی کارامل استفاده کردم و نصفی شیر عسلی , شما میتونید بجای کارامل فقط از شیر عسلی استفاده کنید.

اول Condensed Milk یا همون شیر عسل خودمون رو میریزیم و بعدشEvaporated milk و یا شیر معمولی و در آخر هم اون ۱/۴ پیمانه خامه رو اضافه میکنیم و هم میزنیم .



کیک رو با چاقوی دندونه دار روشو بر میداریم و همینطور دور تا دور کیک رو . مواظب باشد کیکتون سوراخ و یا کنده نشه .


نکته خیلی مهمی که باید اینجا در نظر بگیرید اینه که کیک رو باید بزارید تو قالبی که از قبل قالب رو با فویل  یا ورق پلاستیکی که روی ظرف غذا مپیچونیم ورق کشیکردید . اگه از قالب کمربندی استفاده میکنید حسابی باید حواستون باشه که خوب قالب رو با فویل بپوشونید ته و طرفش رو که سس به راحتی میتونه فقط یه سوراخ کوچولو پیدا کنه و بیاد بیرون و هیچ سسی نمونه تو قالب و درنتیجه یخچالتون رو حسابی سسی میکنه.

خوب کیک رو میزاریم تو قالبی که توش رو فیل کشیدیم .

کیکمونو با چنگال روشو سوراخ سوراخ میکنیم تا این سسمون بیشتر بتونه جذب کیک بشه .

مواظب باشید که چنگال نخوره به ته قالب و فویل یا پلاستیک رو سوراخ کنه .


سسمونو روی کیکمون میریزم. تما  این سوس جذب کیک میشه و شما وقتی این کیک رو میخورید میدونید که چه کیک لطیف و نرمی رو دارید  که بی نهایت خوشمزست.




و یه ۱ ساعت میزاریم تا سس جذب کیک بشه و بعد از اون واسه٥  تا ٨  ساعت میزاریم تو یخچال تا جا بیوفته و وقتی بخواهیم سروش کنیم تو ظرف سرو قالبو بر عکس میکنیم تا کیک از قالب جدا بشه.و روشو با خامه فرم گرفته شوده میپوشونیم. من برای تزیین کمی کارامل رو تو یه پلاستیک ریختم و سر پلاستیک رو یه کوچولو  سوراخ کردم و روی کیک رو همونطوری که میبینید کارامل ریختم .

این کیک پایینی هم همین کیک ٣ شیره  زمانی که مالزی بودم درست کردم از اونوقت تا حالا بارها من این کیک رو پختم و باید بگم بهترین کیک دنیاست همه اون سس خوشمزه جذب کیک شده و میتونم با قاطعیت بگم که حتی اگه همه کیکو بزارند جلوتون سیر نمیشید یک کیک لطیف، مقوی، خوشمزه ،،،،،







 یادتون نره که شاد باشید ، ببخشید، لذت ببرید و مهربون باشد.


در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد .


16 comments:

Anonymous said...

ژولی جون من این کیکو درست کردم ....فرم برقیه (آریستون ) تازه خریدم و نمی تونم چیزی رو توش خوب در بیارم... این کیک خوب پف نکرد ..الان از فر دراوردم ..البته 10 دقیقه به زمانش اضافه کردم ... زیر و روش برشته شده ولی توش خوب نپخته...البته مزه اش عالیه.. می شه راهنماییم کنین اشکال از کجاست؟قبلا با فر گازی زیاد کیک پختم... یه کمی دردسر داشت ولی نتیجه بهتر بود

Anonymous said...

ژولی جون من این کیکو درست کردم ....فرم برقیه (آریستون ) تازه خریدم و نمی تونم چیزی رو توش خوب در بیارم... این کیک خوب پف نکرد ..الان از فر دراوردم ..البته 10 دقیقه به زمانش اضافه کردم ... زیر و روش برشته شده ولی توش خوب نپخته...البته مزه اش عالیه.. می شه راهنماییم کنین اشکال از کجاست؟قبلا با فر گازی زیاد کیک پختم... یه کمی دردسر داشت ولی نتیجه بهتر بود

Unknown said...

man in cakeo dorost kardam kheili ali shod, tame noon khamee mide, mer30 joliete aziz az in hame mohebatet

Unknown said...

man in cakeo dorost kardam kheili ali shod, mer30 joliete aziz az in hame mohebatet

A Chef From Persia said...

ناشناس عزیز @


عزیزیم اسمتو یادت رفته واسم بنویسی اما باید بگم که باید کم کم قلقش دستت بیاد فرق میکنم باید درجه فرتو از این به بعد ۵ تا ۱۰ درجه کاهش بدی تا وسط کیکت هم پخته بشه

Sohi said...

Juliet jan, should I add the sauce while the cake still hot or shall I leave it to get a bit cool??
Thanks

زهرا - ف said...

ژولیت خانم ، من تصمیم دارم این کیکو درست کنم . خوشبختانه شیر ها رو هم دارم . سفارش دادم از کویت واسم آوردن . از هر کدومشون نوشتی 1 پیمانه . منظورتون اینه که یک قوطی شیر عسلی و یک قوطی از اون یکی شیر ؟
در ضمن وقتی می نویسی 1 پیمانه خامه منظورتون چند گرم خامه است ؟

زهرا - ف said...

ژولیت خانم ، من تصمیم دارم این کیکو درست کنم . خوشبختانه شیر ها رو هم دارم . سفارش دادم از کویت واسم آوردن . از هر کدومشون نوشتی 1 پیمانه . منظورتون اینه که یک قوطی شیر عسلی و یک قوطی از شیر تبخیر شده ؟
در ضمن وقتی می نویسی 1 پیمانه خامه منظورتون چند گرم خامه است ؟

A Chef From Persia said...

زهرا ف @

ازییزاسم دقیقا همینطوره که گرفتی واسه سؤال اولت و واسه یک پیمانه ی پاکت خامه صبحانه بشه یه پیمانه

mali said...

ژوليت جان من وانيل استفاده كردم اما كيكم بوي تخم مرغ ميداد. بعد اينكه از يخچال درآوردمش هم ، از ظرف جدا نميشد انگار خمير شده بود :(

mali said...

ژوليت جان با اينكه وانيل استفاده كرده بودم، كيكم بوي تخم مرغ ميداد و بعد اينكه از يخچال درآوردم، از ظرف جدا نميشد انگار خمير شده بود. :(
اما خوشمزه بود :)
مرسي

sheida nasseri said...

Juliet jan, dassted dard nakoneh man 2 bar cake shiroo dorost kardam, yek bar ba hel va bare dovom ba vanile, va marekeh shod, va har ki khord ham tarif kard, faghat on condensend milk and evaporated milk bayad nesf beshand chon 1 cup ke mirizim hamash mizaneh biroon va kheili shirin misheh. dar zemn akse sithayee ke karato copy kardand to safeh bezar ta digeh az in kara nakonand.
Sheida

Dorrin said...

میشه بگین لطفا این کیک رو باید در قالب چه اندازه یی پخت و برای چند نفر میشه؟
میخوام ببینم اگر کم میشه موادش رو 2برابر کنم
میشه موادش رو راحت دو برابر کرد؟
کیفیت کیک تغییر نمیکنه؟

پیشاپیش خیلی مرسی

A Chef From Persia said...

دورین جان

فکر میکنم تو تو تا قالب بپزی بهتره اگه قلبت بزرگتر از ۲۰ سانتی بود فکر میکنم بتونی دو برابر کنی اما ی مقدار ریسکه

Shiva said...

ژولیت جان چرا عکسها قابل دیدن نیستند؟ ظاهرا سایت مربوطه از بین رفته دوست عزیز.
میشه لطفا دوباره عکسها رو پست کنید؟
خیلی از شما ممنونم.

A Chef From Persia said...

دوستان خوبم

عکس هر باید سر فرصت دوباره بزارم

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...