Thursday, September 5, 2013

کیک تولد ساده






امروز تولد رونیکاست و تو مهد کودکش واسش جشن گرفتند، من هم چون دلم میخواست  کیک تولدش رو خودم درست کنم واسه همین بهترین گزینه واسه من که این روز هاخیلی وقت کم دارم درست کردن این کیک ساده بود و چون ممکن بود کیکی که روش خامه مالیده شده باشه تو راه خراب بشه واسه همین من شب قبل این کیک رو درست کردم و خامه روی کیک رو هم تو مهدکودک روی کیک ریختم .

یه کیک خیلی خیلی خوشمزه و زیبا هم قراره واسش درست کنم جمعه و طرز تهیه و تزینش که خیلی سادست و شیک بهتون یاد میدم.


مواد لازم برای کیک :


آرد 3 لیوان

تخم مرغ 4 عدد

ماست 5 ق غ

بیکینگ پودر 2 ق چ

وانیل 1 ق چ

شکر 1.5 لیوان

شیر 1 لیوان

روغن 1 لیوان

خامه فرم گرفته شده ۲ پیمانه  

شهد یا مربا در اندازه ۲ قاشق غذا خوری

مارشمالو یا پاستیل برای تزئین به مقدار کافی 



خوب واسه شروع باید همه مواد ما هم دمای اتاق باشه ، یه وقت از یخچال برندارید تخم مرغ یا شیر رو مستقیم استفاده کنید،پس باید یه ساعت بیرون از یخچال باشه .

فر را روشن کرده و روی درجه 180 سانتیگراد یا 360 فارنهایت قرار دهید.

تخم مرغ ها رو توی ظرف بشکنید و حسابی هم بزنید تا کف بکنه ، بعد از ۲ دقیقه هم زدن شکر و وانیل رو اضافه میکنیم و به مدت ۳ دقیقه هم میزنیم تا به رنگ کرم روشن در بیاد و همچنین کشدار .

این قسمت مهمترین قسمت کیکمونه پس باید حسابی هم بزنید ، حالا نوبت ماسته که اضافه بکنیم و بازم هم میزنیم و روغن رو اضافه میکنیم یه کوچولو هم که زدیم شیر رو اضافه میکنیم .

بیکینگ پودر رو لابه لای آرد الک کنید و به مایه کیکمون اضافه میکنیم خیلی آروم آروم وبهتره تو این مرحله از همزن برقی استفاده نکنیم و با یه ویسک یا قاشق به طور دورانی هم میزنیم .

اگه از آرد کیکی استفاده میکنید که خودش بکینگ پودر داره و  Self Rising هست دیگه  نیازی به بکینگ پودر نیست. اما از آرد کیک معمولی استفاده میکنید باید بکینگ پودر اضافه کنیم. 

اینکار را باید خیلی سریع انجام بدید که پف تخم مرغها نخوابه و گلوله های از آرد تشکیل نشه . 

مواد را آهسته توی قالبی که از قبل با کره یا روغن جامد چرب کردیم و آرد پاشیدیم ( در صورتی که قالبمون نچسب نباشه ) بریزید.


کیک را به مدت 1 ساعت در طبقه وسط فر بزارید  و به هیچ وجه قبل از 20 دقیقه در فر را باز نکنید. من  کیکم زودتر از ۱ ساعت میپزه و فر به فر فرق داره شما باید از ۴۰ دقیقه به بعد چک کنید که کیک پخته شده یا نه.


من این کیک رو بارها هم تو فر پختم و هم تو پلوپز و این بار تو پلوپزپارس خزر پختم .
نکات مهم اگه کیکتون رو تو پلوپز پختید:

۱. وقتی کیک رو تو پلوپز میپزید از دمکنی استفاده نکنید .

۲. پلوپز رو از ۵ دقیقه قبل بزارید تا گرم بشه بعد مایع کیک رو بریزید .

۳. نیازی نیست که قابلمه پلوپز رو آرد بپاشید اما با کره کمی چرب کنید ته و اطراف قبلمه رو .

۴. حواستون باشه که کیک رو زیاد نذارید که بپزه من برای این کیک درجه حرارت پلوپز رو تا آخرین درجش نذاشتم باشه از یه مقدار پایان تر گذاشتم .

۵. باید پلوپز رو رو درجه حرارت متوسط قرار بدیم واسه پخت کیکها .


کیک را از درجه حرارت بالاتر از نصف پلوپز پارس خزر میزاریم تا بپزه ، کیک رو از ۲۰ دقیقه که گذشت چک میکنیم با چنگال یا چوب کبریت که چقدر هنوز باید بزاریم بپزه من حولوحوش ۳۵ تا ۴۰ دقیقه گذاشتم به پزه . نیازی به برگردوندن دیگه کیک نیست چون روی کیک هرچند که سفیده و برشته نشده اما پخته شده و وقتی تو سینی کیک برمیگردونیم اون قسمت روی کیک که سفیده میره زیر سینی کیک و معلوم نمیشه .


 خوب بریم سراغ کیکمون که اگه تو فر پختیم . بعد از بیرون آوردن کیک از فر باید صبر کنید که سرد بشه بعد از قالب جدا کنید .

وقتی کیکمون سرد شد از وسط نصفش کنید و کمی شهد یا مربا واسط کیک که میخواهد خامه اضافه کنید .

روی کیک رو  خامه زدم و کمی رنگ آبی بهش اضافه کردم و واسه تزیین کمی مارشمالو نارگیلی روش گذاشتم.





در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .

1 comment:

Unknown said...

رونیکای عزیزم تولدت مبارک ایشالا زیر زیر سایه ی پدر مادر سالم و تندرست باشی

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...