Sunday, September 1, 2013

زولبیا بامیه سلطنتی











زولبیا و بامیه واسه من یعنی ایران با حال و هوای ماه رمضان، یعنی یه  سفره پر برکت که همه خانواده چه روزه دار و چه بی روزه دورش نشستند، یعنی صدای الله اکبر تو کوچه پس کوچه های شهرمون، یعنی صدای ناب ربنای  شجریان  یعنی زعفرون، گلاب، .....

امسال هر کس تو ماه رمضان از  ایران به من  زنگ میزد میگفتم به جای من هم زولبیا بامیه بخوری، اینجا تو آلمان هیچ حسی، بویی و خبری از ماه رمضان و به خصوص زولبیا و بامیه نبود، واسه همین تصمیم گرفتیم خودمون بهترین زولبیا و بامیه ایرانی رو درست کنیم. انقدر خوشمزه و با کیفیت بود که من تنها اسمی که به نظرم آمد این بود:

زولبیا بامیه سلطنتی

آقا مقداد یکی از دوستان بسیار بسیار عزیزمون هستند که  آخرهفته به همراه همسرش پیشمون آمده بودند وازاونجای که مقداد خیلی علاقه به آشپزی داره وقتی میاند خونه ما آشپزخونه من دراختیارشه واسه درست کردن غذاهای بی نهایت خوشمزه.

این زولبیا و بامیه هم کار ایشونه، من در این پست بیشتر نقش عکاس رو به عهده داشتم و در نقش یه شاگرد بودم البته فقط تو این رسپی ااااااا ها ها ها ...

نکات مهم 

مقدارشربت  هم  برای زولبیا ست هم بامیه اگه یه زمانی قصد داشتید که فقط زولبیا یا بامیه بپزید مقدار مواد شربت رو نصف کنید .

دمای شربت برای بامیه باید ملایم رو به سردی  باشه حولوحوش ٤٠ درجه سانتی گراد اما برایزلوبیا باید رو به داغی باشه حدود ٧٠ درجه سانتیگراد .

اول بامیه رو بپزید چون از روغن بامیه میشه واسه پخت زولبیا استفاده کرد اما از روغن زولبیا نمیشه واسه پخت بامیه استفاده کرد .

موقع قطع کردن بامیه با قیچی باید سر قیچی رو روغنی کنید تا خمیر بامیه نچسبه به قیچی.



مواد لازم برای بامیه 

آب ۱ پیمانه 
آرد یک پیمانه 
شکر ۲ قاشق غذا خوری 
کره ۵۰ گرم 
تخم مرغ ۲ عدد 

مواد لازم برای شربت 

شکر ۴ پیمانه 
آب ۲ پیمانه 
گلاب ۴ قاشق غذا خوری 
آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری 
زعفران به مقدار کافی، هر چی بیشتر بهتر 

مواد لازم برای زولبیا

آب ولرم ۳/۴ پیمانه
پودر خمیر ترش یا Active Dry Yeast ١ قاشق چایخوری,٣ گرم 
آرد ١ پیمانه یا ١٢٠ گرم 
شکر١ قاشق غذاخوری 
پودر نشاسته ذرت یا نشاسته آرد ٢ قاشق غذاخوری 
پودر هل ١/٤ قاشق چایخوری
زعفران به مقدار دلخواه
روغن مایع ٢ قاشق چایخوری
ماست ٢ قاشق غذاخوری 



اول از همه میریم سراغ شربت.

آب و شکر رو میزاریم به جوش بیاد و وقتی به جوش اومد زعفران, گلاب و آب لیمو رو بهش اضافه میکنیم .

بهتره زعفرون رو از قبل دم کشیده باشیم.


و میزاریم به مدت ١٠ دقیقه با شعله ملایم بجوشه.

تو این فاصله میریم سراغ درست کردن بامیه.


کره و آب رو میزاریم رو اجاق گاز تا بجوش بیاد .

آرد و شکر رو با هم مخلوط میکنیم واضافه میکنیم به کره وآبی که داره میجوشه .


و تند تند هم میزنیم وهمونطوری که تو عکس پایین میبینید باید همچین خمیری داشته باشید.


واسه این که خمیرمون خوشرنگتر بشه ٢ قاشق غذا خوری از شربتی که آماده کردیم رو اضافه میکنیم به خمیرمون وهم میزنیم تا کاملا به خورد خمیرمون بره.

خوب خمیر ما آمادست و میزاریم تا کمی سرد بشه .


خمیر رو انتقال میدیم به یه ظرف بزرگتر و تخم مرغ هارو دونه دونه اضافه میکنیم و هم میزنیم تا زمانی که تخم مرغ کاملا به خورد خمیر بره .



خوب در اینجا آقای آشپز ما میخواست نشون بده که حتی با کمترین امکانات هم میشه زولبیا بامیه سلطنتی پخت.

اگه قیف نداشتید میتونید تو یه پلاستیک فریزر خمیر بامیه رو بریزید و گوشه پلاستیک رو سوراخ کنید تا بامیه از توش بیاد بیرون .

پیشنهاد میکنم از یه پلاستیکی که کلفته و زیاد نرم نیست استفاده کنید که سوراخ نشه .



خمیر بامیه رو به هر اندازای که دوست دارد فشار میدید با دستتون که از تو قیف پلاستیکیمون بیاد بیرون و انتهاشو قیچی میزنیم. 


همینطور سریع این کاروادامه میدیم و میندازم تو روغنی که حسابی داغ شده.



جونم ببینید این کوچولوهای من چقدر شادند و ورجه وورجه میکنند چون قراره تا چند لحظه دیگه برند تو حمام زعفرون.


به به کم کم دارند آماده میشند ، وقتی پختند میذاریمشون بلافاصله تو شربتمون.


و اینجاست که این کوچولوهای من دارند واسه خودشون تو حمام زعفرون آفتاب میگیرند تا حسابی برنزه شند.

یه ۲ تا ۳ دقیقه میزاریم تا تو شربت قوام یافتامون بمونه تا شربت رو جذب کنند.

خوب بامیه ما آمادست میریم سراغ زولبیا 

طرز تهیه زولبیا 


خمیر ترشمون یا همون خمیر مایع رو با شکر قاطی میکنیم و آب ولرم روش میریزیم و میزاریم ۵ دقیقه بمونه .




خوب تا خمیر مایع ما آماده میشه ما میریم سراغ مواد خشکمون و آرد، نشاسته، زعفرون و پودرهل رو با هم قاطی میکنیم .

بهتره از نشاسته ذرت استفاده کنید اما اگه نداشتید میتونید نشاسته ای که تو ایران خیلی رایجه و نشاسته گندم هست رو پودر کنید و بجاش استفاده کنید .


ماست رو به مواد خشکمون اضافه میکنیم 



و همینطور مایع خمیر ترش که دیگه آمادست .



و هم میزنیم تا با هم مخلوط شند، لازم نیست که حتما خیلی هم زده بشه همین که یکدست شد موادمون کافیه .

روی این ظرف مایع زولبیا رو میپوشونیم و میزاریم یه  جای گرم تا به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بمونه .

این مرحله خیلی مهمه واسه این که خمیر خوبی داشته باشیم، پس دقت کنید و حتما زمان بدید تا خمیرمون استراحت کنه .

بعد از این که خمیرمون استراحت کرد ۲ قاشق چای خوری روغن مایع اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط هم بشند.



خمیرمون آمادست تو یه  ظرف سس یا بطری آب که سرشو سوراخ کردیم انتقالش میدیم .

تو این عکس همونطوری که میبینید از یه بطری آب میوه استفاده کردیم که سرش رو بستیم و یه  سوراخ رو درش درست کردیم تا مایع خمیرمون از توش بیاد بیرون .

خوب همونطوری که میبینید با هر روش ساده ای نشون دادیم که میتونید یه زولبیا و بامیه سلطنتی داشته باشید .

اما من به این زولبیا و بامیه میگم زولبیا بامیه دانشجویی که با کمترین وسایل میشه بهترین زولبیا بامیه سلطنتی رو درست کرد .



این مرحله خلاقیته و طرح های زیبایی میتونید درست کنید واسه زولبیا .

میزاریم تا خوب بپزه اما حواستون باشه که نسوزه .


وقتی پخت انتقال میدیم زولبیا رو به حمام زعفرون تا اینها هم دلی ازعزا دربیارند و چند دقیقه بمونند تو شربت زعفرون.

خوب زولبیا ما هم آماده شد .





اینم یه نما از دوست عزیزمون مهندس، دکتر، آشپز مقداد عزیز که زحمت این زولبیا و بامیه رو کشیدند.

به قول خانوم آقا مقداد،"رفیقمون کارش خیلی ردیفه".



نوش جانتون 

شف ژولیت


در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .

2 comments:

Anonymous said...

سلام ژولیت جان
با خسته نباشین دوباره مثل همیشه گل کاشتی
یه سوال میخواستم بدونم شربت داغ باشه یا سرد؟
در ضمن دست اقای مقداد درد نکنه خیلی زخمت کشیدن عکس که نشون میده بی نهایت عالیه

Unknown said...

خیلی ممنون و سپاسگزارم به خاطر توضیحات کامل من خیلی سعی کردم که زولبیا و بامیه درست کنم ولی هیچوقت مثل قنادی نمیشد و حتی دوبار از یک سایت هندی مثل همین زولبیا با خمیر مایه درست کردم ولی بنظر من خوشمزه نمیشه و در واقع مثل زولبیای ایرانی نیست ولی امسال برای زولبیا و بامیه از دستور سایت خوب شکلات سیاه استفاده کردم خیلی عالی بود حرف نداشت

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...