Sunday, September 8, 2013

پیتزا تو پر







 این پیتزا یه حسن خیلی خوبی که نسبت به پیتزا های معمولی داره اینه که حسابی پر ملات ترو موادی که داخل پیتزاست نرمتر و لذیذ تره و از همه مهمتر پنیر داخلش خشک نیست و حسابی کش میاد.

به طور کلی با درست کردن خمیر و خود پیتزا حدود ۱ ساعت وقتتون رو میبره.

این پیتزا واسه دو تا آدم خیلی گرسنه کافیه .

من خودم این نوع پیتزا رو بیشتر دوست داشتم تا پیتزا های رایج، پیشنهاد میدم این پیتزا رو حتما درست کنید.


مواد لازم برای خمیر :
  
آرد ۱ و ۱/۲ پیمانه 
خمیر مایع ۱ و ۱/۴ قاشق چاي خوری 
نمک ۳/۴ قاشق چاي خوری 
شکر ۱ قاشق غذا خوری 
آب ۲/۳ پیمانه 
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری 
زرده تخم مرغ یک عدد 

مواد داخل پیتزا

گوشت چرخکرده  ۱۵۰ گرم 
اسفناج یا پیازچه  ۱ پیمانه 
قارچ ۲۰۰ گرم 
پنیر موزارلا یا گودا، یا پنیر پیتزا  ۲۳۰ گرم 
کره ۳ قاشق غذاخوری 
سیر ۲ حبه 
سس پیتزا مورد علاقتون مثل سس کچاپ 
ادویه به مقدار کافی 
نمک به مقدار کافی 
فلفل به مقدار کافی 
کره ۲ قاشق غذاخوری 



برای درست کردن خمیر پیتزا آرد رو با خمیر مایع و نمک و شکر قاطی میکنیم .



۲/۳ پیمانه آب ولرم رو به آرد اضافه میکنیم .



روغن زیتون رو اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط خمیرمون بشه.اگه حس کردید که ارد  بیشتری لازم دارید میتونید در حد نصف پیمانه استفاده کنید  .



حسابی ورز میدیم در حد ۲ تا ۳ دقیقه تا همچین  خمیری داشته باشیم که به دستمون ( به دست شف کوچولومون) نچسبه .




ظرفی که قراره خمیرمون رو بهش انتقال بدیم رو کمی با روغن زیتون چرب میکنیم. خمیرمون رو میزاریم توش و روش پلاستیک و ی حوله یا دستمال آشپزخونه میکشیم و میزاریم به مدت ۱ ساعت تا پف کنه .  

من واسه این که خیلی گشنم بود فر رو به مدت ۳ دقیقه روشن کردم و وقتی یه خورده گرم شد خاموش کردم، و خیرموم رو تو فر گذاشتم با همون ظرفی که دورش حوله پیچیدم تا زودتر به مرحله پف کردن برسه .
نیم ساعت خمیر من تو این فره گرم موند تا حسابی پف کرد.


خوب تو این مدتی که خمیرمون داره حسابی پف میکنه میریم سراغ مواد داخل پیتزا .



قارچ رو با روغن زیتون و کمی فلفل سیاه با شعله زیاد فقط در حدی که یه مقدار تفت داده بشه سرخ میکنیم .

یادتون باشه نمیخواهیم زیاد سرخ بشه.



من چون اسفناج نداشتم از پیازچه استفاده کردم .

به شما پیشنهاد میدم که از اسفناج استفاده کنید به این صورت که وقت اسفناج رو کمی بخار پز کردید آبه اسفناج رو کاملا بگیرید با دستتون .
میتونید حتی گوشت رو حذف کنید و فقط از اسفناج استفاده کنید .

اسفناج رو به مدت ۲ دقیقه تو ماکروفر بزارید واسه این که پخته بشه.


پیازچه یا اسفناجی رو که دارید میزاریم یه مقداری با قارچ تفت بخوره .



گشت چرخکرده رو با کره، کمی سیر و ادویه، نمک تفت میدیم به مدت ۱۰ دقیقه.


خوب گوشتمون تو این مرحله پخته شده .


همه این موادی رو که پختیم رو به همراه پنیر قاطی میکنیم .



خمیرمون بعد نیم ساعت حسابی پف کرده اگه دیدی هنوز زیاد پف نکرده میتونید مدت بیشتری بزارید تا خمیرتون استراحت کنه .


 خمیر رو به دو قست تقسیم میکنیم و یک قسمتش رو تو کف قالب با دست پهن میکنیم .

من از قالب کیک۲۰ سانتی استفاده کردم شما میتونید از قالب تارت یا هر نوع قالب متوسط دیگه ای که دارید استفاده کنید .




مواد پیتزا رو میریزم روی خمیر .


و خمیر دومی که کنار گذاشته بودیم  رو روی این مواد کاملا میپوشونیم .

میتونید خمیر رو با وردنه باز کنید و بعد بزارید روی پیتزا یا هم که با دستتون 
پهنش کنید .




روی خمیرمون چنگال چنگال میزنیم و روش زرده تخم مرغ میمالیم تا خمیر براقی رو داشته باشیم  .

میزاریم تو فری که از ۵ دقیقه قبل رو درجه ۴۲۵ درجه فارنهایت یا ۲۱۸ درجه سانتیگراد گرم کردیم و به مدت ۲۰ دقیقه پیتزا باید تو فر بمونه .

خوب پیتزا من آمادست.



یکی از سس ها یا میشه گفت ترشی هایی که از زمانی که امدیم آلمان من عاشقش شدم لتشو Letscho هست. این یه سس گوجه فرنگیه که توش پر از فلفل دلمه ای هستش، و تو بیشتر فروشگاه ها مثل لیدل ، الدی ، نتو ، کافلند ،..... پیدا میشه  و قیمتش هم خیلی مناسبه .

من عاشق خوردن این سس به همره غذاهایی مثل پیتزا و یا انواع تارت های غذایی, سوسیس ها هستم.



اینم یه تیکه از پیتزا من با سس لتشو.


پینوشت:

هر زمانی که  مثل موش راتاتو سر قابلمه غذا رو باز میکنم و شروع میکنم به بو کردن غذا به این نتیجه  میرسم که اگه همین الان موقعیتش پیش بیاد که من برم تو کار آشپزی و داشتن یه  رستوران والله به خدا بیخیال دکترای روانشناسیم میشم ها ها ها ....
نوش جان


در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد با غذاهای خوشمزه .

2 comments:

maryam said...

salam,
mamnoon va khaste nabashid
2ta soal:
che ardi bayad estedade konim, gandom, zorat,...?
midoonid khamir maye be english chi mishe?
merc

دزی said...

سلام عزیزم
با تشکر از دستورهای خوب آشپزیتون، یه سوالی داشتم. از چه پنیری برای پیتزا استفاده می کنید؟ من هم در لوکزامبورگ هستم و تا حالا نتونستم یه پنیری پیدا کنم که مثل پنیر شیرآوران کش بیاد. ممنون می شم راهنماییم کنید.
مرسی

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...