Wednesday, June 10, 2015

کیک تولد کرپ و تیرامیسو بدون فر










هدف من از گذاشتن غذاهای خوشمزه همیشه این بوده که بهترین غذا و دسری رو آموزش بدم با موادی قابل دسترس که حتی کسانی که تو دور افتاده ترین نقطه وطنم هستند  و یه روزنه اینترنتی دارند بتونند  بهترین و خوشمزه ترین غذاها رو بپزند  و سفره غذاشون از یکنواختی در بیاد. این کیک هم یکی از اون کیک هاست که حتی کسانی که فرهم ندارند بتونند به راحتی این کیک بی نظیر رو بپزند و لذتش رو ببرند.  

رسپی این کیک از پروفسور فرانسیسکو میگویا که مدرس موسسه آشپزی امریکا در هایدی پارکه هست. وقتی برای اولین بار  میدیدم دنیا آشپزی هم با علم آکادمیکی آمیخته شده و به نوبه خودش استاد و پروفسور داره تعجب میکردم واسه همین کنجکاو شدم و سری به دنیای خوشمزه این پروفسور آشپز زدم و از بین رسپی هاش کیک کرپ تیرامیسوی که ایشون برای تولدش تهیه کرده بودند رو انتخاب کردم.

اگه عاشق دسر های فرانسوی هستید و عطر و بوی کافه های ایتالیایی هوش از سرتون میبره میتونم به جرات بگم که این بهترین گزینست. وقتی لایه های نرم کرپ فرانسوی با کرم مخملی تیرامیسو ایتالیایی پر میشه تلفیقی از هنر آشپزی دو کشور رو رو میز غذاتون دارید که تحسین همه رو به دنبال داره. سعی کردم که به زبان ساده این کیک خوشمزه رو آموزش بدم که بتونید درستش کنید و لذتش رو به همراه خانوده و دوستاتون ببرید.

نکاتی که باید در نظر بگیرید برای این کیک شامل:

۱. برای پخت این کیک بهتره که یه روز قبل کرپ رو بپزید و روز بعد سرهم کنید چون هر چه  کرم و کرپ بیشتر تو یخچال بمونند بیشتر جا میفتند و خوشمزه تر میشند، در واقع وقتی کرم رو در لایه لایه های کرپ میزارید باید حداقل ۵ ساعت تو یخچال کیک رو بزارید.

۲. این کیک نیاز به پنیرماسکراپونه داره در صورت نداشتن پنیر تیرامیسو شما میتونید از مخلوط پنیر خامه ای ، خامه، کره و شکر استفاده کنید که توضیحش رو در ادامه میدم.

۳. هر چه کرپ هاتون رو نازکتر درست کنید لایه های کیک ظریفتر خواهند بود و کیک نرمتر و لطیفتری دارید.

۴. من رسپی اصلی رو کمی تغییر دادم مثلا شراب رو حذف کردم. 

مواد لازم برای کرپ :

آرد کیک ۳/۴ پیمانه یا ۱۲۸ گرم ( میتونید از آرد معمولی هم استفاده کنید و در صورتی که آرد کیک ندارید از این مقداری که ذکر شده دو قاشق آرد رو جدا کنید و به جاش ۲ قاشق نشاسته ذرت اضافه کنید و هم بزنید.)

آرد معمولی ۳/۴ پیمانه یا ۱۲۸ گرم 

شکر ۱/۴ پیمانه یا ۵۰ گرم 

نمک ۲ قاشق چای خوری 

تخم مرغ درشت ۴ عدد 

زرده تخم مرغ ۴ عدد 

کره آب شده ۸ قاشق غذا خوری یا ۱۱۳ گرم ( دقت کنید باید کمی سرد باشه و داغ نباشه )

شیر ۲ پیمانه 

مواد لازم برای کرم تیرامیسو :

پودر شکر یا پودر قند ۱ پیمانه باضافه ۱/۴ پیمانه یا ۲۵۰ گرم 

۳ پیمانه پنیر ماسکراپونه یا ۶۷۵ گرم ( در صورتی که پنیر ماسکراپونه ندارید میتونید از همین مقدار پنیر خامه ای استفاده کنید. به پنیر خامه ای ۵ قاشق غذاخوری خامه معمولی با ۳ قاشق غذاخوری کره و ۱ قاشق غذاخوری پودر شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید )

پودر کاکائو ۱/۴ پیمانه 

خامه فرم داده شده ۲ پیمانه 

نسکافه ۲ قاشق غذاخوری باضافه ۱ قاشق غذاخوری آب 


طرز تهیه کرپ  :


۱. اولین مرحله درست کردن کرم کرپ هسش, تو یه ظرف آرد کیک, آرد معمولی, نمک و شکر رو با هم قاطی کنید.

۲. تو یه ظرف دیگه ای زرده تخم مرغ رو با تخم مرغ سالم با همزن دستی هم میزنیم برای ۱ دقیقه تا خوب مخلوط باشند.

۳. این مخلوط تخم مرغ رو به مواد خشکمون اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا حسابی با هم قاطی شند, سپس کره آب شده و شیر رو اضافه میکنیم و باز خوب هم میزنیم. نباید گوله گوله آرد تو این مخلوط بمونه و باید یک کرم نرم و یه دستی داشته باشید. همونطوری که میبینید من مقداری نسکافه آب شده در حد ۱قاشق غذا خوری به این مایع اضافه کردم که این دل بخواهی هست اگه عاشق طعم نسکافه هستید میتونید به مایع کرپ هم مقدری نسکافه اضافه کنید. 








۴.  کرم کرپ رو روش رو با پلاستیک میپوشونیم و میزاریم برای ۱ ساعت تو یخچال تا سرد بشه.

۵. یک ماهیتابه متوسط نچسب رو میزاریم رو شعله گاز و کمی سطحش رو چرب میکنیم. مقداری ازمایع کرپ رو در حدود ۱/۴ پیمانه یا اندازه ۳ قشق غذاخوری تو ماهیتابه میریزیم و کمی دسته ماهیتابه رو میچرخونیم تا کاملا سطح ماهیتابه رو کرپ بپوشونه, حدود ۱ دقیقه طول میکشه که یه طرفش بپزه و با دستتون برش میگردونید و طرف دیگه روهم باید چند ثانیه میزارید تا بپزه,سطح دوم خیلی زودتر میپزه پس باید دقت کنید که نسوزه. هر چی لایه هاتون نازکتر باشه کیک لطیف تری دارید. این پروسه رو انجام بدید تا زمانی که همه مایع کرپ تموم بشه. هر لایه ای هم که پخته میشه روش یه دستمال کاغذی آشپزخونه بزارید تا به لایه بعدی نچسبه. در نهایت حدود ۲۰ تا لایه باید داشته باشد. کرپ های پخته شده رو میپوشونید دوره یک دستمال و میزارید تو یخچال.  باید چند ساعت یا برای کل طول شب تو یخچال بمونه تا کاملا سرد بشه. 







درست کردن فییلینگ تیرامیسو 

۱. پنیر ماسکراپونه و یا مخلوط پنیر خامه ای( در صورتی که پنیر ماسکراپونه ندارید میتونید همین مقدار پنیر خامه ای استفاده کنید. به پنیر خامه ای ۵ قاشق غذاخوری خامه معمولی با ۳ قاشق غذاخوری کره و ۱ قاشق غذاخوری پودر شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید ) رو با پودر شکر به خوبی هم بزنید برای چند دقیقه تا کاملا مخلوط بشه.


من پنیر ماسکراپونه رو از فرشگاه روه آلمان گرفتم.



۲. دو قشق غذاخوری نسکافه رو با ۲ قشق غذاخوری آب مخلوط میکنید و داخل  کرم تیرامیسو میریزیم.




۳. خامه ای که قبلا  با کمی شکر و وانیل فرم دادید رو به کرم ماسکراپونه اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا این دو معجون خوشمزه با هم مخلوط باشند.





۴. برای سر هم کردن میتونید از یک قالب کمربندی استفاده کنید و یا از قالب معمولی. برای قالب معمولی باید توش و اطرافش رو با سفلون پلاستیکیبپوشونید  به طوری که  در نهایت خواستید کیک رو از تو قالب بیارید بیرون لایه پلاستیک رو بکشید بالا تا کیک از قالب جدا بشه و بیرون بیاد. من از  قالب رینگی استفاده کردم که به هر سایزی اندازه میشه .نگران این که قالبتون بزرگتر باشه نباشد چون در نهایت کرم باقیمونده رو در اطراف قالب میریزید.برای سر هم کردن اول یه لایه کرپ رو میزارید و روش مقداری کرم میریزد و بازلایهبعدی و باز روش کرم تیرامیسو رو میریزید تا در نهایت همه لایه ها  تموم بشه و لایه آخر کرم تیرامیسو باشه.










۵. میزارید برای چند ساعت تو یخچال بمونه. وقتی کاملا سرد شد از تو قالب جدا میکنید و با خامه فرم داده شده اگه دوست داشتید روش رو  تزیین میکنید و روش در نهایت پودر کاکائو الک میکنید. شما میتونید بدون این که از خامه برای تزییناستفادهکنید روش فقط پودر کاکائو الک کنید.

۶. برش دادن این کیک واقعا هیجان انگیزه چون لایه های لطیف کرپ با کرم تیرامیسو به نهایت دوستی وصلح رسیدند و دو نماد خوشمزه کشور با هم در آمیختند تا شب خوبی رو برای شما وعزیزانتون داشته باشند.

نوش جانتون و یادتون باشه با سادگی و ذهن خلاق میتونیم لحظات شکوهمندی رو تو زندگیمون برای خودمون بسازم. 




چاشنی روانشناسی :

بدترین چیز تو زندگی اینه که هم واسه خودت و هم واسه بقیه کسل کننده بشی اگه واقعا میخواهی از زندگی لذت ببری باید تو خودت یک انقلابی به پا کنی  دست به یک کار دراماتیک بزنی، در غیر این صورت زندگی نمیصرفه. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...