Friday, February 27, 2015

کیک شکلاتی بهشت








واسه تولدم از چند روز قبل کلنجار میرفتم با خودم که چطور یه کیکی بپزم که  کاملا رژیمی باشه، اونم واسه تولد.

 مگه میشه!!؟؟

 بلاخره بعد کلی سرو کله زدن با قلبم و مغزم به این نتیجه رسیدم که مگه سالی چند بار آدم میتونه به خودش حالی بده و خوشمزه ترین غذاها رو اجازه بده که بخوره اونم بدون هیچ شرمندگی و عذاب وجدان و بازم این دل ما بود که پیروز این جریان شیرین شد، واسه همین به وجدانم گفتم رفیق این دفعه و این روز رو شرمنده،  میخوام واسه خودم اون کیکی رو بپزم که واقعا لذتش رو ببرم و اصلا کالری و چاقی مهم نباشه واسم، و بله نتیجه اون چیزی شد که میبینید یه کیک شکلاتی، نسکافه ای،  کاراملی ، خامه ای و کلا میشه گفت بهشت چون هر چیزی که میتونه این کیک رو خوشمزه کنه توش هست.

رسپی این کیک شکلاتی منظورم فقط کیکه الان، یکی از ساده ترین کیکهای شکلاتی بود که درست کردم بینظیر بود ،نرم، لطیف ، خوشمزه یعنی کل کیک یه طرف کیک شوکلاتیش یه طرف. تزیین کیک خیلی سادست طوری که هر کسی که تاحالا حتی یه بارهم کیک تزئین نکرده میتونه انجام بده.

مواد لازم کیک شکلاتی 

آرد ۱ و ۳/۴ پیمانه 
شکر ۲ پیمانه 
پودر کاکائو ۳/۴ پیمانه 
بکینگ سودا یا جوش شیرین ۲ قاشق چای خوری 
بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری 
نمک۱ قاشق چای خوری 
شیر۱ پیمانه هم دمای محیط 
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد سایز بزرگ هم دمای محیط 
وانیل ۱ قاشق چای خوری
نسکافه ۱ پیمانه یعنی ۲ تا ۳ قاشق چای خوری نسکافه رو تو آب ولرم حل میکنید


مواد لازم برای کرم نسکافه ای 

خامه ۳۰ درصد چربی ۳ پیمانه 
پودر قند یا شکر ۷ تا ۸ قاشق غذاخوری 
نسکافه ۱ قاشق غذاخوری 
آب سرد ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری 

مواد لازم برای سس شکلات 

شکلات تلخ یا شکلات شیری ۲۰۰ گرم 
کره ۲ قاشق غذاخوری 


مواد لازم برای کرم کارامل 

کره هم دمای اتاق ١٦ قاشق غذاخوری و یا ٢٢٥ گرم و یا ١ پیمانه
شکر ۳ پیمانه و نصف
خامه معمولی ۱ پیمانه


درست کردم کیک شکلاتی نسکافه ای 

یه نکته رو اول از همه بگم که باید همه مواد هم دمای محیط باشه و نباید خیلی سرد باشه یا نه خیلی گرم .

اول از همه فرمون رو روشن میکنیم طبق معمول روی ۳۵۰ درجه فارنهایت میزاریم یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد .اول از همه قالب هامونو چرب میکنیم و آرد میپاشیم. میتونید از یه قالب بزرگ هم  به تنهایی استفاده کنید. آرد ،شکر، پودرکاکائو ، بکینگ سودا ،نمک و بکینگ پودر رو با هم زن دستی قاطی میکنم یا الک میکنم با هم و میزارم کنار.شیر و روغن و تخم مرغ و وانیل رو توی ظرف جداگونه با هم قاطی میکنم و خوب هم میزنم با سرعت کم همزن برقی ، میتونید از همزن دستی هم استفاده کنید اما باید به مدت ۳ تا ۴ دقیقه هم بزنید.  ۱ پیمانه نسکافه آماده شده  رو هم اضافه میکنیم.

حالا کم کم مواد خوشکمونو به این مایع اضافه میکنیم .یادتون باشه تو این مرحله دیگه نباید زیاد هم زد چون اگه زیاد هم بزنیم کیکمون پف نمیکنه .حالا این مایع کیک رو تو دو تا قالب کیکی که قبلا آماده کرده بودیم میریزیم و میزاریم تو فر به مدت۳۵ تا ۴۰ دقیقه تا بپزه یادتون نره اواخر کار یعنی یه ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل پایان پخت کیکتونوچک کنید با یه نوک چاقو یا چوب کبریت که ببینید پخته شده یا نه .

وقتی کیکمون پخته شد از تو فر میاریمش بیرون و میزاریم به مدت ۳۰ دقیقه تو قالب بمونه تا خنک شه و بعد از تو قالب درش میاریم.نکته مهمی که باید اینجا یادتون بمونه اینه که کیک رو به هیچ عنوان زمانی که داغه سعی نکنید از تو قالب خارج کنید چون خراب در میاد و میچسبه به ته قالب پس عجله نکنید.زمانی که کیکمون سرد شود برعکسش میکنیم و از قالب خارج میکنیم.


درست کردن خامه نسکافه ای 

خوب تا کیک سرد بشه میریم ۱ قاشق نسکافه رو با ۱ تا ۲ قاشق آب سرد حل میکنیم و میزاریم کنار.
خامه رو با پودر قند هم میزنیم تا زمانی که بخواد پف کنه سپس نسکافه حل شده رو اضافه میکنیم و باز هم میزنیم تا زمانی که دیدم حسابی خامه ما پف کرده فقط یادتون باشه زیاد هم نزنید که میبره و تبدیل به کره میشه.

درست کردن سس شکلات

شکلات رو با روش بن ماری روی کتری آبجوش و یا تو ماکروفر گرم میکنیم خیلی حواستون باشه که شکلات نسوزه چون در این صورت باید بریزد تو اشغالی چون دیگه کیفیتش رو ازدست داده .وقتی کاملا آب شد بهش کره رو اضافه میکنیم و هم میزنیم . کره موجب میشه شوکلاتمون براق تر به نظر بیاد. شکلات من کمی سفت بود که پیشنهاد میکنم حتما رقیقتر باشه. 


درست کردن کارامل 

 شما میتونید از کارامل آماده هم استفاده کنید منتها کیفیت کاراملی که خودتون درست کنید قطعا بهتره.


برای درست کردن کارامل توی  ماهیتابه شکر رو میریزیم و با شعله متوسط به مدت ۱ تا ۲ دقیقه میزاریم که داغ بشه و وقتی دیدیم که شکر کم کم داره آب میشه هم میزنیم همش تا شکر نسوزه وقتی شکر آب شد و رنگش مایل به کرم قهوه ای شد خامه معمولی رو اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کمی با هم مخلوط بشند. تو این مرحله کارامل سفت میشه و به قولی میبنده و شکرک میشه .

شما کره رو هم اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا زمانی که دوباره یه مایع غلیظ و یه دستی رو داشته باشد که کاملا شکر توش حل شده باشه.وقتی دیدید که کاملا همه مواد یه دست شده زیر اجاق گاز رو خاموش کنید و بزارید تا کارامل سرد بشه. هر چی بیشتر سرد بشه کارامل ما غلیظ تر میشه.

روکش دادن کیک

کیکی که کاملا سرد شده رو از وسط برش میزنیم تا به دو قسمت مساوی تقسیم بشه ومقداری کارامل به مقدار ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری میریزیم روی سطح کیک و سپس ازخامه نسکافه ای  که درست کردیم میریزیم و کاملا هم سطح میکنیم .

برش دیگه کیک رو میزارید و باز اگه میخواهید لایه دیگه ای روی کیک بزارید طبق روش بالا خامه نسکافه ای میریزید و در نهایت لایه آخر رو میزارید و روش  و اطرف و روی کیک رو با خامه  نسکافه ای بپوشونید. حساسیت زیادی بخرج ندید که همه جا صاف بشه چون سس شکلات و کارامل  رو در نهایت روش میریزید که تقریبا کل سطح کیک رو میگیره و این کرم زیره کارامل پوشیده میشه.


میزاریم کیکمون بره تو یخچال ۱ ساعت بمونه تا سرد بشه  سپس سس شکلات رو میریزیم روی کیک و پهنش میکنیم تا از لبه های کیک شکلات بریزه، فقط در همین حد و هیچ دستکاری نمیکنیم به اطراف کیک . من شوکلاتم خیلی سفت بود همونطوری که میبینید برای شما باید ازاینی که میبینید روانتر باشه.

در نهایت بلافاصله  کارامل رو میریزید روی کیک مثل سس شکلاتی. برای تزیین روش ازهرمیوه ای که متناسب برای این کیک باشه مثل توت فرنگی ، شاه توت، تمشک استفاده کنید و  بزارید کیک رو تو یخچال واسه ۲ تا ۳ ساعت تا کاملا سرد بشه .

کیک ما آمادست من واقعا لذت بردم ازاین کیک و پیشنهاد میکنم حتما حتما لطفا لطفا ......... این کیک رو برای یکی از جشن ها و مراسم های ویژتون درست کنید.

نوش جان خانواده ایرانی 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...