Saturday, October 5, 2013

برنج مجلسی ایرونی





 برنج ایرانی تو داستان زنهای چیره دست ایران فقط میتونه به بهترین و خوشمزه ترین حالت پخته بشه ، ما ایرانیها اهمیت زیادی  میدیم به پخت برنج . برنجی که سفید باشه مثل پنبه، قلم کشیده باشه مثل سرو، خوش عطر باشه مثل برنج استخوانی طارم ، صدری، دودی، دم سیاه،....

اینجا تو آلمان واسه من خبری از این نوع برنج ها نیست و همیشه باید تن داد به برنجهای هندی باسمتی و همه سعی رو باید بکنی تا یک ذره شبیه برنج ایران بشه. من به قدری برنج ایرانی رو دوست دارم که دوست دارم تنها تنها بدون هیچ خورشتی بخورم یعنی طعم و مزه برنج ایرانی آخر دنیاست.

من معمولا برنج رو از یکی دو روز قبل آماده تو یخچال دارم شما هم اگه مثل من درس میخونید یا سر کار میرید بهتره این کارو انجام بدید، به این صورت که مي‌توانید  برنج را آبكش كنید و كمي خشك‌تر بردارید شب قبل، بعدش ته دیگ برنج را آماده کنید  و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را تو  یخچال بزارید ، ظهرروز بعد یا شب بعد  روی برنج کمی آب و روغن بریزید  و اون  را تا دم بکشه  تا سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.



برای این عکس فقط میتونم بگم:

عطر برنج٬ رنج شالیزار

حاصل دسترنج یک خانواده کشاورز گیلانی 

دورد به همه زنهای زحمت کش وطنم




خوب بریم سراغ برنج ....

برنج خوب چه برنجیه؟

برنج خوب برنجی هستش که باریک و از دو طرف نوک تیز باشه .  برنج را تو  کف دستتون  بزارید و با کف دست دیگه تون  روی آن فشار بیارید  و دو کف دست را روی هم بچرخونید  بعد به برنجتون دقت کنید. اولاً با این کارتون  باید بوی مطبوعی از برنج درآید و دوماً دقت کنید که برنج  زیر دستتون خرد نشده باشه.

بستگی داره چه نوع برنجی استفاده می کنین . هر برنجی قلق خاص خودش رو داره. گذشته از مارک ،ما می تونیم برنجهای توی بازار رو به سه دسته برنجهای ایرانی، پاکستانی و هندی تقسیم کنیم. برنج های پاکستانی و هندی هم معمولا سفید یا نباتی رنگ ( زرد) هستند که طرز پختشون با هم فرق می کنه.

اگه میخوایید عطر برنج رو قبل پخت بدونید کمی بردارید و تو دستتون "ها" کنید. عطرش در میاد! اما قد کشیدنش راهی بجز پخت نداره.

نکته واسه  پخت برنج ایرانی و پاکستانی سفید :( مثل مارک های طارم دم سیاه و شاندیز ،ملحم ،دل و ...)


- هنگام خیس کردن برنج بایستی حداقل دو بار با آب ولرم شستشو بدید .

- وقتی برنج را درون آب جوش می ریزیم باید درجه شعله رو زیاد کنیم تا خیلی سریع برنج به حالت جوش خوردن در بیاد


- در این مرحله سرکه  یا ماست می ریزیم و کف روی برنج ها رو می گیریم این کار باعث سفید شدن ، نرم و پنبه ای شدن و قد کشیدن برنج میشه.

- بعد زیر شعله رو کم می کنیم تا زمان مناسب قد کشیدن رو بهتر بتونیم تشخیص بدیم.


نکات پخت برنج نباتی یا برنج های زرد :

برنج زرد که من اصلا این برنج رو دوست ندارم . این برنج ها رو فقط باید با آب خالی خیس کرد نه با آب نمک. چون علاقه ای به پخت این برنج ندارم اطلاعات زیادی هم ندارم.


زمان آبکش کردن برنج ها:

برنج ایرانی و سفید 6 تا 8 دقیقه پس از ریختن برنج درون آب جوش


برنج زرد 12 تا 15 دقیقه


اگه برنج شما ته گرفت اصلا جای ناراحتی نیست  مي‌تونيد یه  تكه نون  روي برنج  بذاريد يا اين‌كه يه  پياز را پوست بكنيد و داخل برنج بزارید  تا بوي سوختگي رو بگيره .

اگر برنج شما بی نمک شد:اگریادتون رفت و  برنجتون بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شه و هیچ وقت  نمک را مستقیم تو روغن نریزید، چون نمک توروغن حل نمی شه .

اگر برنج شما شور شد:اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده موقع آب کش کردن برنج آب بیشتری  روی برنج داخل آبکش بریزید . اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری  شدید دیگرچاره ای برای برطرف کردن شوری اون  ندارید. مگر اینکه خورش  رو بی نمک درست کنید.

مواد لازم :

برنج ۱ کیلو 
 ماست نصف پیمانه یا سرکه، آب لیمو یا آب نارنج ۱ قاشق غذا خوری 
نمک ۱ قاشق غذا خوری 
روغن یا کره ۶ قاشق غذاخوری 



قبل از این که برم واسه درست کردن برنج من لازمه از نوع برنجی که تو آلمان استفاده میکنم بگم و تجربه ای که دارم از پختشون. این قسمت بهتر واسه کسانی که تو ایران و یا کشورهای دیگه بغیر از کشور های اروپایی هستند حذف بشه و برند پایین تر واسه طرز تهیه.

من ازامنی که هلند زندگی میکردم و یا الان تو آلمان  از دو نوع برنج الدی Aldi  و لیدل Lidel و روه Rewe بیشتر از همه استفاده کردم اما تازگیها برنجی که تو فرشگاههای ترکی یا عربی هست به نام خورشید درباری حسابی جا خوش کرده تو منو غذا های من و  باید بگم از همه اینها راضیتر بودم.


برنج الدی Aldi

من متاسفانه برنجشو تموم کرده بودم که عکسشو بزارم اما پوشش آبی رنگه و روش زده برنج باسماتی . این برنج به قول ما ایرانیها برکت زیادی داره اما یه کوچولو استعداد اینو داره که شفته بشه اما اگه دقت کنید برنج خیلی خوبی خواهید داشت. این برنج عطر و بوی خوبی هم داره.

برنج لیدل Lidel

برنج لیدل واسه من گزینه بعد از برنج الدی هست اگر چه برنجش خوب قد میکشه و عطر خوبی داره اما برنجش وقتی پخته میشه زیاد سفید نیست و به قولی رنگش یه مقدار چی بگم والا هیچ کلمه خاصی بنظرم نمیرسه اها به قولی چرکی هست . واسه همین توصیه میکنم موقع شستن برنج حسابی برنج رو بشورید تا آب برنج زلال بشه. و یه نکته هم که باید اضافه کنم اینه که این برنج به خوبی برنج الدی یا نتو برکت آنچنانی نداره.

برنج نتو Netto

این برنج هم عطر خوبی داره و هم خوب قلم میکشه و خوش طعمه . حالت دمیش هم خیلی خوشمزه از آب در میاد .

برنج روه Rewe

و اما .....این برنج واسه من  انتخاب اوله چون هم عطر خوبی داره هم خوب قلم میکشه و هم این که سفیده مثل پنبه . من تازگیها این برنج رو خریدم و خیلی خیلی راضی هستم.

برنج  باسماتی "خورشید درباری"

این برنج تنها برنجی بوده که تو آلمان منو راضی نگاه داشته، هم خوش طعم هست و هم سفید. زمانی که پخته میشه قلم میکشه و بسیار خوشمزه بوده از نظر من البته تا حالا امیدوارم تقلبیش تو بازارنیاد .  این برنج رو از فرشگاه های ترک و یا عرب میتونید تهیه کنید من یه کیسه ۵ کیلویی رو میگیرم ۱۳ یورو.


خوب بریم سر پخت برنج:



من معمولا نصف پیمانه ماست میریزم تو برنجی که در حال جوش اومدنه واسه این که سفید بشه و خوش مزه تر .




من در اینجا از برنج باسماتی فرشگاه روه REWE استفاده کردم. برنج رو چندین بار میشوریم تا آب برنج  زلال بشه فقط مواظب باشید که چنگ نزنید به برنج تا شکسته نشه.

برنج رو حداقل یک ساعت قبل از این که بپزید تو آب ولرم خیس کنید. ۱ قاشق غذاخوری نمک هم اضافه کنید.



تو یه قابلمه  بزرگ آب رو به جوش میاریم و برنج آبش رو میگیریم و اضافه میکنیم به آب در حال جوش.

تو این عکس مشخصه که هنوز برنج نپخته قولی زندست.


بعد از ۳ تا ۴ دقیقه  کمی نمک و نصف پیمانه ماست اضافه میکنیم.

یه دونه برنج رو بر میداریم  ولای دو تا انگشتامون له میکنیم باید له بشه اما تهش یه کوچولو نپخته و سفت باشه.

در این صورت برنج ما آماده آب کشی هاست.



برنج رو  تو آب کش میریزم و کمی آب ملایم میریزم روش .

اگه آب سرد بریزیم برنج ما ترک بر میداره و شکسته میشه.



وقتی کمی آب برنج گرفته شد توی یه قابلمه روغن میریزیم  با اگه دوست داشتید ته دیگ سیب زمینی  و یا نون لواش  و کمی نمک میپاشیم و برنج رو اضافه میکنیم.

وسط برنج حفره ایجاد میکنیم با ته قاشق چند تا ، تا بخار بتونه راه پیدا کنه بیاد بیرون و اون پایین حبس نشه و برنجمون رو کته نکنه و یا میتونید با کفگیر برنج حالت مخروطی ایجاد کنید با برنج وسط قابلمه .

روغن یا کره رو اضافه میکنیم .


و اما میرسیم به نکته مهم این پروسه که اونم استفاده از دمکنی هست .

به این صورت که وقتی برنج رو ریختیم تو قا بلمه شعله گاز رو زیاد میکنیم تا به بخار بیاد ، و حسابی داغ بشه و کم کم بخارش در بیاد، بعد ۳ تا ۴ دقیقه روی در قابلمه رو دمکنی یا دستمال نخی میزاریم و شعله گاز رو کم میکنیم.

به مدت ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه میزاریم تا برنجمون دام بکشه.


ته دیگ یادتون نره .

نوش جان






اینم برنج به روش کته یا بدون چلو کش کردن اونم تو پلوپز پارس خزر ایرانی




پینوشت:

قدرت کلماتت  را بالا ببر نه صدایت را !!!!!
این باران هست که موجب رویش گیاه از دل خاک میشود نه رعد و برق .....


در صفحه فیسبوک من همیشه با من باشد .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...